Author Topic: Opsamlingsfunktion omkring ukorrekt anvendelse af FMK  (Read 9065 times)

Ellen Simonsen

  • Administrator
  • *****
  • Posts: 404
    • View Profile
Som annonceret på teknikermødet den 20. maj er der oprettet en ny stilling. Marianne Nielsen beskriver stillingen således:

Danske Regioner og MedComs styregruppe har besluttet at oprette en 1-årig stilling i MedCom, der skal opsamle og kvantificere typer af ukorrekt og uhensigtsmæssig anvendelse af det Fælles Medicin Kort i lægepraksis, på sygehuse og i den kommunale hjemmepleje.

Baggrunden for at oprette opsamlingsfunktionen er, at man ønsker at få et overblik over de forskellige typer af ukorrekt anvendelse på tværs af parterne, samt mulighed for at følge op på ukorrekt anvendelse af FMK for at sikre patientsikkerheden.

Det er tanken, at praksisleverandører, EPJ-leverandører, regionale FMK-kontaktpersoner og kommunale EOJ-leverandører kan aflevere tilbagemeldinger vedrørende ukorrekt anvendelse af FMK til opsamlingsfunktionen. Inden der meldes ind til
opsamlingsfunktionen, skal den enkelte part vurdere om det drejer sig om:

Tekniske fejl
NSI er fortsat ansvarlig for håndtering af tekniske fejl og dataforvanskning på FMK via NSPOP.dk

Fejl og mangler i eget system
Egne fejl og mangler i eget system (LPS, EOJ, EPJ) håndteres inhouse.

Ukorrekt og uhensigtsmæssig anvendelse
Ukorrekt brug af FMK, som f.eks. dobbelt ordinationer, masseseponering, ordinationer uden slutdato, medicinkort som stadig er suspenderet efter udskrivelse fra sygehus, kan meldes til opsamlingsfunktionen.
Alle parter kan som udgangspunkt gøre brug af funktionen, dog ikke på brugerniveau.

Jeg skal melde tilbage til de enkelte parter og FMK-styregruppen om fund af uhensigtsmæssig brug. Jeg har derfor brug for at vide, hvilke kontaktpunkter denne information skal meldes til.
Hvis I ikke allerede har meldt en kontaktperson for jeres organisation, må I gerne snarest muligt melde tilbage med navn og mailadresse på rette kontaktperson.

Har I spørgsmål til funktionen eller har nogle sager, I vil melde til funktionen, er i også velkommen til at kontakte mig.


Venlig hilsen

Marianne Nielsen
Konsulent/Central opsamlingsfunktion for ukorrekt brug af FMK

MedCom
Forskerparken 10
DK-5230 Odense M
Tlf.: (+45) 65432030
Mobil.: (+45) 40230927
Mailto: MNI@medcom.dk – www.medcom.dk