News:

Velkommen til FMK Teknik

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Ellen Simonsen

#141
Det nye PDF print, der har været under udarbejdelse i en længere periode vil blive tilgængelig i produktionsmiljøet den 15. februar.

Ud over en lang række layoutmæssige ændringer, er den væsentligste ændring i forhold til tidligere, at komplekse doseringer, der ikke kan beskrives på en enkelt linje i oversigtstabellen, udskrives separat i en efterfølgende detaljeret tabel. Inkluderet herunder er også strukturerede doseringer med flere perioder, der hidtil blot har været udskrevet med den lange doseringstekst

Bemærk i øvrigt, at der i snitfladerne 1.4.4 og nyere er kommet en ny mulighed for at fravælge vandmærkemarkeringen "INDLAGT", se http://wiki.fmk.netic.dk/doku.php?id=fmk:1.4.2:hent_medicinkort_som_pdf&#nyt_print_under_udarbejdelse for detaljer herom.

SDS har valgt, at det kræver en mini-certificering at kalde printet med parameteren "borgerUdenStatusangivelse", idet parameteren kun må sættes i de tilfælde, at der ikke er sket ændringer i EPJ-løsningen efter seneste ajourføring af medicinkortet. Er dette tilfældet, skal printet kaldes uden parameter, således at det tydeligt fremgår at medicinkortet ikke nødvendigvis er retvisende.

Default indstillingen for print er, at Indlagt og Ikke ajourført markeringerne udskrives som vandmærke på printet. Såfremt man ønsker at undgå "Indlagt" vandmærket i udskrivningsstituationen, skal det som sagt udvikles og præsenteres for certificeringsteamet inden brug.

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#142
Kære alle

Hermed den lovede vejledning, som beskriver de nye muligheder for at agere som apotek. Bemærk, det kræver at I får oprettet en af jeres eksisterende brugere i apotekertabellen. Se vejledningen for uddybelse af dette.

Rigtig god fornøjelse - hermed kan I selv oprette apoteksudleveringer.

Venlig hilsen
Ellen Simonsen
#143
Kære alle

Hermed indkaldelse samt dagsorden til Teknikermødet den 25. januar

10.00-10.30  Velkomst / præsentation
10.30-11.00  Roadmap og orientering fra Sundhedsdatastyrelsen
11.00-11.30  Status vedr. DD projektet, FMK 1.4.6, 1.4.4.E2, demo af dosisdispenseringskort
11.30-12.00  DD recepters gyldighed

12.00-12.45   Frokost

12.45-13.15  Best practice – nyt fast punkt på dagsordenen (deling af hensigtsmæssige og mindre hensigtsmæssige måder at gøre ting på)
13.15-13.30  Valideringer med mulighed for forceret opdatering, case: nyfødte, historiske seponeringer
13.30-13.45  Doseringsforslag, snitflade uafhængighed
13.45-14.00  Dosis2text - udstillingsmetoder
14.00-14.30  Forbedring af testmuligheder / Ny FMK-online testklient / dump-restore
14.30-15.00  Indkomne punkter / evaluering / næste møde

Forslag til dagsordenpunkter skal fremsendes senest 1 uge før mødet, det vil sige senest den 18. januar.

Det samme gælder tilmelding, da vi skal bestille frokost. Klik her for at tilmelde jer: http://doodle.com/poll/e9g9eucrzu2duvbx

Mødet afholdes samme sted som sidst: Godsbanen i Århus, Skovgaardsgade 3, 8000 Aarhus.

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#144
Kære alle

Hermed referat fra Teknikermødet den 11. oktober.

Glædelig jul og godt nytår til alle

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#145
Kære alle

Hermed præsentationen fra Teknikermødet den 11. oktober 2016. Referatet følger senere.

Næste møde i den nationale teknikergruppe afholdes 25. januar 2017.

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#146
Der er desværre problemer på Test1 lige nu. Vi arbejder på sagen og melder ud, når den kører igen.

På FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#147
Kære alle

Denne post blot for at sikre mig at flest mulig ser opslaget.

Henvisning: læs opslaget og find dokumentet her: http://www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=1020.0]www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=1020.0]http://www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=1020.0

Venlig hilsen

Ellen Simonsen
pva Sundhedstatastyrelsen
#148
Kære alle

Som bekendt er de skærpede certificeringskrav pr. februar 2015 gældende fra september 2016. Vi har derfor brug for at få dokumenteret, at alle FMK klienter lever op til de skærpede krav. I bedes gennemgå vedhæftede testark og sende det retur med et passende antal skærmbilleder, der tydeligt fremviser jeres opfyldelse af de enkelte krav.

GK 12.7 skal kun opfyldes af løsninger, der håndterer recepter (oprettelse, annullering mm.). Gælder således ikke read only løsninger, som fx EOJ-systemer.

Vi er opmærksomme på, at flere af jer er certificeret i den mellemliggende periode, men vi ønsker på trods heraf en tilbagemelding med tilhørende skærmbilleder af jeres løsninger. Såfremt I har søgt dispensation for et eller flere krav, bedes i vedhæfte tilsagnet om dispensation i jeres tilbagemelding.

I bedes sende det udfyldte regneark med skærmbilleder retur til els@trifork.com senest fredag den 11. november 2016. Omdøb regnearket til et navn, hvor jeres navn indgår.

På vegne af Sundhedsdatastyrelsen

Ellen Simonsen
#149
Kære alle

Hermed dagsorden for mødet den 11. oktober

10.00-10.30   Velkomst / præsentation
10.30-10.45   Ny governance struktur   
10.45-11.15   Roadmap og orientering fra Sundhedsdatastyrelsen
11.15-11.45   Tekniske emner
                            - Dosis2text
                            - Samtykkeheader / privatmarkering
                            - HentMedicinkortVersion med VOCES

11.45-12.00   Opsamling vedr. Minicertificering af pauseringsperioder
12.00-12.45   Frokost
12.45-13.15   Konsekvenser af begrænsninger for tilladte ændringer af Lægemiddelordination
13.15-13.45   Forbedring af testmuligheder
13.45-14.00   Ændringer vedr. Recepter (annullering / leveringsoplysninger)
14.00-15.00   Indkomne punkter / evaluering / næste møde

Forslag til dagsordenpunkter skal fremsendes senest 1 uge før mødet, det vil sige senest den 4. oktober.

Det samme gælder tilmelding, da vi skal bestille frokost. Se doodle her: http://doodle.com/poll/f2d7mxska8kizgeu

Mødet afholdes denne gang på det spændende sted Godsbanen i Århus, Skovgaardsgade 3, 8000 Aarhus.

Det er meget tæt på Triforks tidligere lokaler. Der er parkeringsmuligheder på Godsbanens område eller omkring Scandinavian center, hvor I plejer at parkere. Trifork har ikke længere nogen parkeringsaftale i dette område, så parkering sker ved egenbetaling.

Vi ser frem til et konstruktivt møde

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#150
Der henvises til tidligere post vedr. ændret opførsel for annullering af recepter, http://www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=970.0.

Ændringen iværksættes mandag den 3. oktober i tidsrummet 9 - 10.

På FMK teamets vegne

Ellen Simonsen
#151
Kære alle

Vi har modtaget et par reaktioner på det tidligere ark. Der havde desværre sneget sig en fejl ind, idet udgåede lægemidler ikke var fjernet fra arket. Det er de i vedhæftede ark. Der er ligeledes sat et filter ind i toppen af arket, så det er nemmere at filtrere / søge.

Venlig hilsen
Ellen Simonsen
#152
Hermed de nye godkendelseskriterier til apotekernes Del 1 dvs. receptekspedition osv. samt til apotekernes 1.4.6 løsninger.
Alle kravene er pilotkriterier, hvilket betyder, at der kan ske ændringer såfremt der bliver behov for det. Behovet kan opstå, hvis der ændres i snitfladen eller hvis der opstår situationer, hvor der er patientsikkerhedsmæssige, datakvalitetsmæssige eller samarbejdsmæssige udfordringer, som et krav ville kunne forhindre.

Testcases til de nye krav vil blive publiceret i løbet af Q 3.

Med venlig hilsen

Helle Balle
Specialkonsulent, RN, Cand. Pæd. i pædagogisk psykologi
Projektleder Implementering
Udvikling, strategi og arkitektur
Sundhedsdatastyrelsen

T (direkte) 7221 6833 | E  hbal@sundhedsdata.dk | W  sundhedsdatastyrelsen.dk
Adresse:  Ørestads Boulevard 5  | 2300 København S
#153
Med lukningen af FMK snitflade 1.2.6 bliver det muligt at anvende pausering med periodeangivelse i form af pausering startdato og pausering slutdato. Det har længe været muligt i testmiljøerne, men faciliteten er ikke slået til i produktionsmiljøet. Planen er at sætte det i drift, så hurtigt som muligt. Det forudsætter at alle FMK anvendere har en forsvarlig håndtering af pauseringsdata.

GK 3.10 og GK 7.1
I bedes snarest håndtere visning af pauseringsperioder i jeres løsninger. Minimumskravet for at blive certificeret til håndtering af pauseringsperioder er, at I har en fornuftig visning, så lægerne tydeligt kan se såvel fremtidige som gældende pauser, med og uden slutdatoer.

I finder et testark vedhæftet denne besked. I bedes gennemføre testen og sende resultatet retur til: els@trifork.com senest den 30.09.2016.

FMK-online er netop blevet ændret, så visning af pauseringsperioder understøttes. På Test1 og Test2 ligger der på testperson 240101-0009 testdata, som kommer rundt om de forskellige scenarier, der er tale om.

I ønskes alle en rigtig god sommer.

På SDS og FMK teamets vegne

Ellen Simonsen

#154
Der er i øjeblikket ikke adgang til FMK-online på testmiljøerne. Der meldes: Service unavailable.

Vi er i gang med at undersøge årsagen mhp. at genetablere adagngen så hurtigt som muligt.

Venlig hilsen
Ellen Simonsen
#155
Vi har på baggrund af feedback erfaret at implementeringen af FMK's validering af manglende apotek ikke har håndteret adressering til receptserveren.

Adressering til Receptserveren bliver i Receptmodulet håndteret på samme måde som manglende adressering.

Med andre ord vil FMK fremover fejle, såfremt der anføres ordreinstruktion, leveringsinformation og/eller –prioritet på en recept der ikke er adresseret til noget apotek eller er adresseret til Receptserveren.

I bedes være opmærksomme på den nye validering og sikre jer, at jeres løsning ikke tillader information i de nævnte felter, hvis recepter fremsendes til FMK med manglende adressering eller adressering til Receptserverens lokationsnummer, 5790000155811.

Vi har fx erfaret at en løsning automatisk sætter en tekst 'Afhenter selv' i leveringsoplysninger hvis en recept adresseres til Receptserveren. Alle disse recepter vil fejle, når FMK's validering er indført i produktion. Idriftsættelsen forventes senere i denne måned.

Vi justerer FMK's validering dags dato og den nye validering vil være tilgængelig på såvel Test1 og Test 2 senere i dag.

I bedes derfor teste jeres egen løsning for at sikre jer mod uhensigtmæssig opførsel ved kombination af ordre-  og leveringsinformation uden angivelse af apotek.

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#156
Der har været et problem med import af stamdata, så indikationerne ikke længere var gyldige. Det ramte både testmiljøer og produktion.

Produktion og Test1 er fixet. Test2 bliver fixet snarest.

På FMK teamets vegne

Ellen Simonsen
#157
Varsling om servicevindue for BEM; Bemyndigelsesservicen  onsdag den 15.juni i tidsrummet kl. 9- 16. Dog forventes opgaven er være gennemført inden kl. 13.00. Der meldes ud så snart servicevinduet er overstået.

Onsdag den 15. juni 2016 vil BEM blive opgraderet. Det betyder at man i tidsrummet mellem kl. 9 – 16 IKKE kan oprette nye, rette og slette bemyndigelser.

Eksisterende bemyndigelser vil virke som altid. Der vil således ikke være konsekvenser for de medhjælpere, der allerede er oprettet.

Efter opgraderingen vil administration af bemyndigelser via FMK-online ske i en revideret brugergrænseflade. Se den nye vejledning her: http://sundhedsdatastyrelsen.dk/-/media/sds/filer/registre-og-services/faelles-medicinkort/fmk-sundhedsprofesionelle/vejledning-til-oprettelse-af-bemyndigelser-2016.pdf?la=da

Øvrige FMK services (FMK, DDV og TAS) vil IKKE være berørt.

Bemærk:
I forbindelse med opgradering af BEM vil alle medhjælpere, få reduceret varigheden af deres bemyndigelser til to år. De to år går fra medhjælpens fødselsdato og to år frem i tiden. Dvs. hvis en medhjælper har fødselsdag d. 15. oktober vil varigheden af vedkommendes bemyndigelse bliver registreret til 15. oktober 2018. Såfremt en person er bemyndiget kortere end to år, vil disse bemyndigelser bibeholde udløbsdatoen for bemyndigelsen.

Fremover vil det således kun være muligt at bemyndige en medhjælper maksimalt to år frem. Herefter skal der laves en ny bemyndigelse
#158
Information om ny validering i FMK.
I forbindelse med arbejdet med FMK 1.4.6 og apotekernes integration til FMK er der indført en ændring, der betyder at man ikke kan anføre ordreinstruktion og/eller leveringsinformation og/eller leveringsprioritet på recepter og anmodninger uden samtidig at angive et apotek. Stramningen er indført for at sikre, at de oplysningerne, som påføres her ikke går tabt mellem parterne, som det f.eks. er set ifbm. med hjemmesygeplejens receptfornyelser/genbestillinger.

Stramningen er desværre indført uden validering, hvilket har betydet, at læger har oprettet recepter med leveringsinformation uden at der er angivet et apotek. Disse oplysninger er desværre gået tabt, idet de ikke er gemt i receptmodulet. Problemet har eksisteret siden ændringen blev idriftsat i Receptmodulet medio maj 2016.

Da vi ikke kan leve med at information går tabt, vil valideringen blive gennemført som et hotfix inden sommerferien, nærmere bestemt medio juni.

Da der er tale om en ændring, som kan ramme jeres brugere, bedes I være opmærksomme på den kommende valideringen i FMK. Fejlbeskeden rummer information om, at der skal vælges apotek:
 
Fejlbeskeden fra FMK er: Når der angives ordreinstruktion og/eller leveringsoplysninger på recepten eller bestillingen skal der også angives et modtager-apotek.

Denne information er også sendt direkte til PL forum, Medcom og Kathrine Roneklint Noer, Fællesregional Systemadministrator for Fælles Medicinkort


På Sundhedsdatastyrelsens vegne
Ellen Simonsen

OBS: dags dato er beskrivelsen præciseret, således at ordreinstruktion også er omtalt. Valideringen gælder både ordreinstruktion, leveringsoplysninger og leveringsprioritet.
#159
Kære alle

Hermed referatet fra mødet den 12. april.

Bemærk datoen for næste møde: 11. oktober 2016 (uge 41). Sæt allerede nu kryds i kalenderen. Tilmelding vil ske i form af en Doodle, som udsendes 3-4 uger før mødet.

På Sundhedsdatastyrelsen og FMK teamets vegne

Ellen Simonsen
#160
Kære alle

Tak for en konstruktiv dag. Hermed vedhæftes den præsentation, vi har brugt i dag.

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen