News:

Velkommen til FMK Teknik

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - Ellen Simonsen

#101
Kære alle

Der er indkommet et ændringsønske til FMK snitflade 1.4.6. Da snitfladen er låst, skal ændringen publiceres på FMK-teknik. Skulle der være indsigelser til ændringen skal de modtages skriftligt inden d. 15/8 2018 til lskt@sundhedsdata.dk.

Nedenstående er sendt til de direkte involverede.

Kære Alle,

Vedhæftet er et ændringsønske til FMK snitflade 1.4.6. Da snitfladen er låst, skal alle direkte involverede parter tage stilling til ændringen (se vedhæftede governance dokument for ændringsanmodninger), og ændringen skal ligeledes publiceres på FMK-teknik.

I bedes derfor skriftligt tilkendegive, om I kan tilslutte jer løsningen, og dermed acceptere at den gennemføres uden at det påvirker fremtidige leverancer og risici negativt.

Såfremt I skulle have forbehold eller er modstandere af ændringsønsket, skal dette skriftligt begrundes sammen med en beskrivelse af, hvilke negative konsekvenser løsningen har.
Da vi er på vej ind i en ferieperiode udvides svarfristen til d.15/8 2018.

Forslag til snitfladeændringen er vedhæftet, tidsplaner vil ikke blive justeret på baggrund af ændringen.

Venlig hilsen
Lars Seidelin Knutsson
Teamleder - FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur

E:    lskt@sundhedsdata.dk

T:    +45  32689190
M:   +45 22117888

Sundhedsdatastyrelsen
Ørestads Boulevard 5, 2300 København S
#102
Sundhedsdatastyrelsen har udarbejdet nedenstående governance model for ændringsanmodninger vedr. låste FMK snitflade versioner

29. juni 2018

FMK 

Governance ved ændringsanmodninger til aftalte versioner af FMK.

Problem
FMK har en governance vedr. udrulning af nye snitflade-versioner, der foreskriver at indhol-det låses for ændringer 18 måneder inden release og implementering skal være færdiggjort. Det forekommer dog, at der er ændringsanmodninger til versionerne i den låste periode, da der kan komme nye bekendtgørelser/love, eller ønsker fra de involverede parter. Det kan betyde, at der kommer ændringsanmodninger til låste versioner, og da der er leverandører og andre interessenter, der har forudsat, at versionen bliver som beskrevet når den låses, foreslås her en governance for ændringsanmodninger.

Baggrund
For at en ny version af FMK kan låses for ændringer, skal beskrivelser af de services som ver-sionen stiller til rådighed for klientsystemer være besluttet i styregruppen eller lign. ledelses forum og være beskrevet på doku-wiki. Der skal desuden være lavet certificeringskriterier. Den dato styregruppen har vedtaget er gældende, hvis doku-wiki er opdateret og certifice-ringskriterier er offentliggjort.

Såfremt der er ændringsanmodninger til en låst version kan det påvirke de aftalte deadlines, de aftalte omkostninger, eller det kan forhøje risikoen. Derfor kræver rettidig og kontrolleret udrulning af en ny version, at alle parter er informeret og har givet samtykke til en ændrings-anmodning, herunder at de har taget stilling til de deadlines og økonomiske og ressource-mæssige omkostninger ved at gennemføre ændringsanmodningen.

Der kan komme tilføjelser til versionerne som er frivillige for parterne at tilgå, dem berører dette dokument ikke.

Løsning
Løsningen er at ændringsanmodninger følger processen beskrevet nedenfor.

Hvis en part ønsker en ændring, skal denne beskrives for SDS. SDS skal derpå altid foretage indledende vurdering af, om ændringsanmodningen anses for at være en forbedring af den samlede løsning.

Hvis ændringsanmodningen vurderes at være fornuftigt, laver SDS en præcis ændringsbeskri-velse der indeholder konsekvenser for snitfladen, samt en tidsplan for gennemførelsen, hvis den besluttes. Denne ændringsbeskrivelse sendes direkte til de parter, som SDS vurderer vil blive berørt at ændringsønsket, og offentliggøres samtidigt på fora'et FMK-teknik.

Alle direkte adspurgte parter skal inden for 14 dage skriftligt tilkendegive, at de kan tilslutte sig løsningen, og dermed acceptere at den gennemføres uden at det påvirker fremtidige leve-rancer og risici negativt.

Såfremt en part har forbehold eller er modstander af ændringsønsket, skal dette skriftligt begrundes sammen med en beskrivelse af, hvilke negative konsekvenser løsningen har.

Øvrige parter, der ser annonceringen på FMK-teknik, kan ligeledes inden for 14 dage komme med indsigelser, men er ikke forpligtet til at svare.

Senest 7 dage efter svarfristen, vil SDS meddele, hvorvidt ændringen gennemføres, sammen med en publicering af den annoncerede tidsplan for ændringen.

Såfremt SDS ikke vurderer ændringsanmodningen positivt, kan den indstillende part bringe det op for FMK-gorvernance grupperne.

På vegne af

Lars Seidelin Knutsson
Teamleder - FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur
#103
Kære alle

Tak for endnu et konstruktivt møde med gode drøftelser.

Vedhæftet finder I dagens præsentation. Bemærk at SDS roadmap findes som 2 slides i præsentationen. Roadmappet vil blive offentliggjort her på FMK-teknik, når det er godkendt af koordinationsgruppen den 30. juni.

På FMK teamets vegne

Ellen Simonsen
#104
Kære alle

Husk at der er tilmeldingsfrist til teknikermødet i dag.

Venlig hilsen
Ellen Simonsen
#105
Kære alle

Vi nærmer os endnu et møde i  FMK Tekniker forum. Mødet afholdes i Århus på Godsbanen, mødelokale Kedlen

Dagsorden er:
10:00 - 10:15  Velkomst, præsentationsrunde
10.15 - 10.45  SDS statusrunde / roadmap
10.45 - 11.15  Udvidet validering
11.15 - 11.30  Versionering i anvendersystemer / blacklistning
11.30 - 12.00  Nyt fra SDS Test og release manager

12.00 - 12.30  Frokost

12.30 - 12.45 Nyhed,  Feltbeskrivelser på Dokuwiki
12.45 - 13.30 Godkendelseskriterier 1.4.4.E2
13.30 - 14.00 Hent bestillinger (ikke anonym) lukker
14.00 - 14.30  Kvalitetsopfølgning
14.30 - 14.45  Indkomne emner / forslag
14.45 - 15.00  Eventuelt / evaluering / næste møde

Tilmelding til mødet sker via dette link https://doodle.com/poll/n8pcqfmgzbrtsibi

Af hensyn til fortæring skal vi ha' din tilmelding senest 12.06.2018.

På FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#106
Kære alle

Det annonceres hermed, at FMK snitflade 1.4.0 lukkes den 20.juni 2018. Ifht. Sundhedsdatastyrelsens roadmap skulle snitfladen lukkes 01.01.2018. Vi er opmærksomme på, at der fortsat er få brugere, der anvender snitfladen. Der har været kontakt til de leverandører, hvis kunder vil blive berørt heraf.

Alle systemwhitelistninger, der refererer til FMK 1.4.0 vil blive fjernet umiddelbart efter den 20. juni 2018.

På Sundhedsdatastyrelsens vegne
Ellen Simonsen
#107
Der opleves i øjeblikket problemer på Test2 miljøet.

Vi henviser til denne udmelding: https://www.nspop.dk/, hvor sagens status kan følges.

FMK teamet
Ellen Simonsen


#108
Kære alle

I forlængelse af Receptbekendtgørelsen, der trådte i kraft d. 1. oktober 2017 offentliggør Lægemiddelstyrelsen nu  "Bekendtgørelse om ændring til Receptbekendtgørelsen om recepter og dosisdispensering af lægemidler."

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=200168

Ændringerne uddyber 3 emner:

•   Uddybning af rekvisition (medicinbestilling)
•   Udlevering af NB-S lægemidler.
•   Dosisdispenseringsrecept, med en max. tidsperiode på 2 år.

Derudover er der tilføjelser til ikrafttrædelsesdatoer.
•   Tidsfristen for elektronisk ordination af Magistrelle lægemidler er udsat til  01.07.2018, hvor den tekniske understøttelse ventes klar. Indtil da skal magistrelle lægemidler, som hidtil, ordineres på papir-, fax- eller telefonrecept. Dette gælder også magistrelle lægemidler omfattet af §4, til brug i praksis og til dosisdispensering.

•   Tandlæger kan skrive recepter elektronisk per 1.oktober 2017, men skal først gøre det fra d. 1. januar 2019.

Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur
#109
Kære alle

Hermed referatet fra mødet den 27. februar.

Noter venligst datoen for næste møde, som er fastsat til den 20. juni 2018

På SDS og FMK teamets vegne

Ellen Simonsen
#110
Kære alle

Tak for i går.

Vedhæftet finder i gårsdagens præsentation samt det efterspurgte roadmap.

Nu også med Pixi bog vedr. DD.

Venlig hilsen
Ellen Simonsen
#111
Kære alle

Som tidligere annonceret afholdes næste møde den 27.02.2018 på Godsbanen i Århus.

Dagsordenen er
10:00 - 10:15  Velkomst, præsentationsrunde
10:15 – 10:45 Status fra Sundhedsdatastyrelsen
10:45 – 10:55 BEM2 / BEM online – udløbne bemyndigelser
10:55 – 11:00 DD recepter til personer uden CPR-nummer / demo i FMK-online
11:00 – 11:20 Korrekt anvendelse af doseringsforslag (gennemgang af hele værktøjskassen)
11:20 – 11:30 Implementeringsnoter
11:30 – 12:00 Kvalitetsopfølgning
12:45 – 13:00 Versionering af Hent medicinkort (høring)
13:00 – 13:15 Antal returnerede effektueringer (høring)
13:15 – 13:30 Fremtidige recepter
13:30 – 13:45 AK – rescope – hvor er vi nu
13:45 – 14:00 Hent dosisdispenseringskort som PDF / status vedr. DD
14:00 – 14:30 Indkomne forslag / eventuelt
14:30 – 14:45 Evaluering / næste møde

Husk tilmelding senest den 22. februar via dette link  https://doodle.com/poll/ba9qre43kgcc5a9a

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#112
Kære alle

Dump Restore klienten er udvidet, så det nu er muligt at få rullet testdata frem til dags dato. Det kan være aktuelt med undervisningsdata, hvor man har lavet en række data, hvor der fx er fremtidige doseringer, pauseringer, behandlingsslutdatoer mm. Som tiden går, vil disse datoer ikke længere være fremtidige men ligge før dags dato.

Det nye er, at man vha. et dump, taget på et tidspunkt, hvor ting er fremtidige ifht. datoen for dumpet kan indlæses med tidsforskydning, således at alle datoer rulles frem til at være fortidige/fremtidige i forhold til dags dato.

Se også vejledningen, som ligger sammen med den nye udgave af klienten.

Download klienten her: https://svn.softwareborsen.dk/dump-restore-client/

Vælg release 1.0.5, dump-restore-client-1.0.5.zip

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#113
Som netop annonceret på https://www.nspop.dk/ vil der blive lukket for selvbetjeningsløsningen lukket på onsdag den 24. januar i tidsrummet kl. 12-16.

Lukningen skyldes opgradering af brugergrænsefladen.

Som noget nyt, kan man nu selv oprette data for begrænset ordinationsret. Se vejledningen her https://www.nspop.dk/pages/viewpage.action?pageId=56885362


På FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#114
Kære alle

Det er atter tid til FMK Teknikermøde. I bedes tilmelde jer vha. dette link: https://doodle.com/poll/ba9qre43kgcc5a9a

Dagsorden følger  senest 14 dage før mødet. I bedes tilmelde jer senest den 22. februar 2018.

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen



#115
Kære alle

Godt nytår!

Hermed referat fra mødet i Fredericia den 7. november 2017. Referatet bør læses sammen med præsentationen.

Ny mødedato er fastsat til den 27.02.2018. Sæt allerede nu kryds i kalenderen. Der vil snarest annonceres mødested samt mulighed for tilmelding.

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#116
Kære alle

Som omtalt på Teknikermøde afholdes der end2end test.

Åses mail gengives nedenfor, idet vi er blevet opmærksomme på at alle ikke har modtaget mail herom. Hvis I allerede er tilmeldt er det godt. For jer, der endnu ikke har set invitationen skal vi kraftigt opfordre til at I tilmelder jer snarest - og senest 1. december.

Kære alle

Tak, for jeres tilbagemeldinger på deltagelse til End2End test. Vi kan nu fortælle at testen vil blive afholdt mandag d 11. dec. i Fredericia kl. 10:00-15:00.
På sidste teknikmøde var der opfordring fra leverandøren om supplering af flere emner til End2End. På baggrund af dette udvides dagen med området Behandlingsstart- og slutdato – doseringsperioder samt Klausuleret tilskud på ordinationer/recepter.

Dagsorden:
Periodevis pausering- Gennemgang af minitesten.
                          Visning af pausering
                          Oprettelse af periodevis pausering
                          Redigering af periodevis pausering

Behandlingsstart og slutdato - doseringsperioder
                          Visning af behandlingsstart og slutdato.
                          Visning af en/flere doseringsperioder.

Klausuleret tilskud på ordinationer/recepter
                             Visning af klausuleret tilskud
                             Redigering af ordination
Udstedelse af recept
                             
Deltagelse i testen kræver fysisk deltagelse – der vil ikke blive mulighed for virtuel opkobling. I opfordres til at have forberedt testdata til dagen.
Vedhæftet ses testscenarierne for periodevis pausering, I bedes afleverer skærmdump af testen såfremt I ikke deltager ved End2End testen, seneste 11.12.2017 til els@trifork.dk.

Tilmelding sker via dette link: https://doodle.com/poll/zzq43c5h6xveix3x
Du er selvfølgelig velkommen til at distribuere denne mail, til relevante testdeltager.


Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur
#117
Kære alle

Tak for et godt og konstruktivt Teknikermøde den 7. november. Vedhæftet finder I præsentationen fra dagen. Referat følger snarest.

Vi henleder jeres opmærksomhed på DDV, som er under en spændende forandring / udvidelse. Vi opfordrer hermed til, at I læser her: http://www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=1280.0

Der vil snarest blive udsendt mulige datoer for en workshop, hvor jeres indflydelse på den fremtidig snitflade sættes på dagsordenen. Vi håber meget at I har mulighed for at deltage.

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#118
Der er etableret nye testdata for begrænset ordinationsret i alle 4 testmiljøer.

De nye data er etableret på 5 testpersoner (4 læger og 1 tandlæge). Såfremt I ønsker at benytte testpersonerne som brugere i jeres løsning, kan I hente certifikater og kalde FMK med jeres klient.

De 5 testbrugere er:
Navn                    CPR                 Autorisations-id   Uddannelse  Begrænsning
Fie Kristensen       240101-0020   TBR01                Læge           Begrænset med alle atc koder
Brian Knudsen       240101-0021   TBR02                Læge           Begrænset med N06AA[01-10] i gruppe 2 og N05BA[01-10]
Lotte Pedersen      240101-0022    TBR03               Tandlæge     Begrænset med alle atc koder
Ole Møller             240101-0023    TBR04               Læge           Begrænset med N06AA[01-10] og N05BA[01-10]
Ane Larsen            240101-0024    TBR05               Læge           Begrænset med N06, N06A, N06AA, N06AA[01-10] og N05, N05B, N05BA, N05BA[01-10]

Venlig hilsen
Ellen Simonsen

#119
Kære alle

Hermed dagsorden for Teknikermødet den 7. november

10.00-10.15       Velkomst / præsentation
10.15-10.30       Status fra Sundhedsdatastyrelsen
10.30-10.45       Fremtidige recepter på gamle snitflader
10.45-11.00       Pausering start- og slutdatoer - tidsplan for idriftsættelse
11.00-11.15       Doseringstekster på receptanmodninger
11.15-11.30       Forkert brug af doseringsstrukturer
11.30-11.45       Implementeringsnoter
11.45-12.30       Frokost pause
12.30-13.00       FMK 1.4.4.E2 indhold og tidsplan
13.00-13.15       DDV stamdata indlæsning heraf/hypppighed
13.15-13.30       Doseringsforslag NSP (anvendelse / hyppighed)
13.30-13.45       Dosis2text (nye wrappere), før sengetid / nat,ental/flertal
13.45-14.00       Ny receptbekendtgørelse, DD recepter, magistrel ordination, til brug i praksis
14.00-14.30       Evt. - indsend gerne punkter
14.30-14.45       Opsamling/evaluering, ny mødedato

Mindre justeringer af dagsordenen kan forekomme.

Mødet afholdes i Uddannelsescenteret i Fredericia som sidste gang. Tilmelding sker her: https://doodle.com/poll/7kphzeesykcqfw57

Seneste frist for tilmelding er 1. november.

På SDS og FMK teamets vegne
Ellen Simonsen
#120
Som det er mange bekendt, er der trådt en ny, længe ventet receptbekendtgørelse i kraft pr. 1. oktober 2017.

Den nye bekendtgørelse indeholder en række punkter, som påvirker lægens udstedelse af recepter. Den fulde bekendtgørelse kan ses her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/1108

Det er primært Kapitel 3, §12, stk. 1-3, der påvirker lægerne og som giver anledning til spørgsmål. Her står

§ 12. Recepter skal udstedes elektronisk i det Fælles Medicinkort, jf. dog stk. 2 og § 41.
Stk. 2. Anvisning kan i særlige tilfælde ske skriftligt, via telefax eller telefonisk, dog ikke i de i stk. 3 nævnte tilfælde.
Stk. 3. Recepter på følgende typer af lægemidler må alene udstedes elektronisk:
1) lægemidler til dosisdispensering,
2) lægemidler underkastet særlig overvågning, jf. § 4,
3) lægemidler til brug i praksis

Som en naturlig konsekvens af punkt 1 skal der hermed opfordres til, at alle systemer snarest implementerer mulighed for at udstede elektroniske DD recepter. Flere EPJ-systemer har ikke implementeret dette, da DD recepter ikke er blevet opfattet som en primær opgave for sygehusene. Vi er dog bekendt med at dette finder sted, specielt i psykiatrien. Indtil muligheden foreligger, kan FMK-online anvendes til receptudstedelse (husk manuel journalføring i nødvendigt omfang)

Punkt 2 handler om lægemidler der skal underkastes særlig overvågning, jf. § 6. Punktet har ingen tekniske konsekvenser, blot at receptudstedelse skal ske elektronisk

Punkt 3 betyder, at alle FMK klienter bør tilbyde funktionalitet til at bestille lægemidler til brug i praksis.

De første uger med den nye bekendtgørelse har medført en række spørgsmål, som primært fokuserer på magistrelle lægemidler. Det er nyt, at sådanne lægemidler kan fremsendes elektronisk. Der pågår dog et arbejde med at finde ud af, hvordan dette skal foregå. I det omfang, der er tale om veldefinerede lægemidler, der ikke kræver en lang beskrivelse af indholdsstoffer og fremstillingsmåde, fx Nitrofurantoin  tabletter i afvigende styrke end det officielle præparat, kan dette ordineres på recept på samme måde som det er muligt at oprette recept på fx Unikalk. Der arbejdes på at etablere et nationalt register med disse 'lagerholdte magistrelle præparater', således at ordination kan finde sted på en struktureret måde med unikke varenumre.

Magistrelle lægemidler må fra 01.04.2018 ordineres elektronisk, hvor den tekniske understøttelse ventes klar. Indtil da skal magistrelle lægemidler, som hidtil, ordineres på papir-, fax- eller telefonrecept. Dette gælder også magistrelle lægemidler omfattet af §4, til brug i praksis og til dosisdispensering.

Yderligere vedr. bestilling til brug i praksis
Det er pt. ikke muligt at oprette recepter til brug i praksis via FMK på præparater, der IKKE er i Medicinpriser. Det har givet anledning til et par henvendelser, idet apotekerne håndhæver reglen om elektronisk bestilling til brug i praksis. Reglen gælder dog ikke for præparater, der ikke er omfattet af receptpligt. Det henstilles, at lægerne og apotekerne indgår lokale aftaler om bestilling af disse produkter.

På vegne af Sundhedsdatastyrelsen
Ellen Simonsen