Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - aags

Pages: 1 2 [3] 4 5
31
Hej

Jeg kunne ikke lige gennemskue om spørgsmålet kom fra region, kommune eller Lægepraksis, men jeg har været i kontakt med Danmarks apotekerforening, der har fået dette svar retur.

Danmarks apotekerforening har talt med Glostrup Apotek som oplyser at de tre producenter i fællesskab har informeret apotekerne og at:
- Apotekerne er blevet opfordret til kun at købe ind frem til 1/9. Dette for at undgå lagre af gamle pakninger.
- Fra 1/9 udleveres der kun nye pakninger. Disse er tydeligt mærkede med nyt indhold.

Udstedere (lægen) kan derfor gå ud fra at der som hovedregel kun udleveres nye pakninger. Skulle apoteket have enkelte gamle pakninger på lager, skal LMO rettes. Da apoteket ikke har adgang til LMO kan det blive relevant at hjemmesygeplejen gør lægen opmærksom på hvad der er leveret.

Hvis lægen selv har gamle pakninger liggende i lægetasken, skal LMO naturligvis svare til det udleverede.

Mvh
Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk koordinator.

32
Kære Alle

FMK-teamet er via Lægemiddelstyrelsen blevet informeret om at der vil være permanent markedsophør på Inj. Buscopan 20 mg/ml per 1. september 2020. Lægemidlet indgår som en del af Tryghedskassens indhold, og erstattes indtil videre med Inj. Robinul 0,2 mg/ml, som også var det oprindelige lægemiddel i Tryghedskassen.
At vi publicerer denne meddelelse her på FMK-teknik, er udelukkende en service meddelelse til de anvendersystemer, der kan have oprettet standardpakke for alle de lægemidler, der er indeholdt i Tryghedskassen.
Tryghedskassen, der anvendes til lindrende behandling, pakkes på produktionsapotekerne i Skanderborg, Glostrup og Rosen i Hørsholm (ARMA). Det er aftalt med produktionsapotekerne at Inj. Buscopan 20 mg/ml i Tryghedskassen fra 01-09-20 erstattes af Inj. Robinul 0,2 mg/ml.

Ordination af Tryghedskassen er beskrevet i FMK Best Practice.
Tryghedskassen indeholder medicin, utensilier og informationsmateriale til symptomlindring i de sidste levedøgn hos alvorligt syge patienter.
De lægemiddelordinationer, som er en del af Tryghedskassen, lægges på FMK som separate ordinationer. Tryghedskassen som helhed ordineres som en magistrel ordination.

Mvh Åse Grønborg Sørensen
FMK klinisk koordinator.

33
Kære Alle

Udvidede valideringer vedrørende ændringer i ordinationer til dosisdispensering aktiveres per 13. maj 2020. Valideringerne er dokumenteret på dokuwiki: https://wiki.fmk.netic.dk/doku.php?id=fmk:generel:udvidet_valideringDet drejer sig om valideringerne med kode 10006 - 10013.
Vi antager at alle klientsystemer er forberedt til at håndtere dette jævnfør implementeringsnoten beskrevet her:https://wiki.fmk.netic.dk/doku.php?id=fmk:generel:implementeringsnoter, udmeldning på FMK-teknik d. 3 februar http://www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=1702.0, op følgende certificeringstest til udvidet validering samt end2end testen afholdt den 31.marts.

Ønsker et klientsystem at ansøge om whitelisting til koderne 10001 – 10013, skal der oprettes en nspop sag, med begrundelse for undtagelse samt tidsplan for hvornår valideringen forventes taget i brug.

På FMK-teamet vegne
Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK




34
Kære Alle
Automatisk oprettelse af receptanmodninger for ordinationer til dosisdispensering idriftsættes per 1. maj 2020. Når apoteket håndterer et DD kort tjekker FMK om recepterne til DD udløber inden for de næste 40 dage. Hvis det er tilfældet og der ikke allerede er oprettet en receptanmodning tilhørende ordinationen, vil FMK sende anmodningen til borgerens egen læge. Er borgerens dosisdispenseringskort ikke overført til FMK endnu vil, denne automatik ske ved ekspedition af dosispakningen.  Det vil fremgå af receptanmodningen, at den er automatisk genereret af FMK.
Er borgeren ikke tilknyttet medicinadministration og lægen afviser receptanmodningen, vil FMK sende en udvidet validering om at receptanmodningen er automatisk generet af FMK, og lægen bedes kontakte patienten direkte vedr. receptfornyelse/ konsultation mm.
 
På vegne af FMK- teamet.
 
Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK

35
DDV / DDV 1.4.0E1 Godkendelseskriterier og testark.
« on: 2020-04-23 15:44:21 »
Kære Alle

Til orientering har FMK styregruppen d. 19. september 2019 godkendt godkendelseskriterierne for DDV 1.4.0E1 (påmindelser). Godkendelseskravene og tilhørende testark har være publiceret på FMK doku-wiki siden d. 3. november 2019. I følge FMK Governance skal snitfladen være idriftsat senest 18 måneder derefter.

Beklager at dette ikke er publiceret på FMK-teknik tidligere.
Hermed link til dokumenterne på doku-wiki. https://wiki.fmk.netic.dk/doku.php?id=fmk:ddv:1.4.0:ddv_1.4.0_e1_godkendelse

På FMK teamets vegne
Åse Grønborg Sørensen.

36
Kære alle,

Vedhæftet er et ændringsønske til FMK snitflade 1.4.6. E3, ang. ændringer til Hent Pakningsoverblik. Tiltaget er lavet på en måde så det kan implementeres uden at det påvirker de kørende systemer. Når et system er klar til at modtage eventuelt angivne varenumre, kan det aktiveres med en white-listning. De involverede parter kan aftale hvornår funktionaliteten ibrugtages. Nuværende deadlines vil ikke blive justeret på baggrund af ændringen.

Da snitfladen er låst, skal alle direkte involverede parter tage stilling til ændringen I bedes derfor skriftligt tilkendegive, om I kan tilslutte jer løsningen. Ændringen bliver ligeledes publiceres på FMK-teknik. Såfremt I skulle have forbehold eller er modstandere af ændringsønsket, skal dette skriftligt begrundes sammen med en beskrivelse af, hvilke negative konsekvenser løsningen har. (se evt. vedhæftede governance dokument for ændringsanmodninger).

I bedes besvare denne høring senest d.7.5.2020.

Venlig hilsen
Lars Seidelin Knutsson
Teamleder - FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur

37
Kære Alle

Tak til jer der deltog ved vores virtuelle End2end test for dosisdispensering.
Dejligt, at så mange deltog, således at vi kunne gennemføre testen. Vi var positiv overrasket over, hvor godt det fungerede at teste virtuelt. Det vil vi helt sikkert arbejde med fremadrettet.
Vi lovede på mødet at publicerer link til hvor Sundhedsdatastyrelsen har informationsmateriale om dosisdispensering.

Anvend gerne vores materiale, film og FAQ på denne side: https://sundhedsdatastyrelsen.dk/dosis
Du kan nederst på siden følge med i løbende/nyt i ny FMK dosisdispensering.
Vi arbejder på, i samarbejde med Danmarks apotekerforening, at kunne præsentere et landkort over implementeringsstatus for landets apoteker via vores hjemmeside, når denne er udarbejdet/offentliggjort udsender vi besked herom.

Status på pilotdriften for oprettelse af FMK dosisdispenseringskort og ekspedition af disse kort er følgende:

Der er 7 udleveringsapoteker, der i tæt samarbejde med pakkeapoteker har oprettet dosisdispenseringskort på FMK.
Det er:
•   Kastrup
•   Sønderbro
•   Holstebro Løve apotek
•   Rødding apotek
•   Glostrup apotek
•   Aarhus Stjerne 
•   Frederikshavn.

Hvert udleveringapotek har oprettet 1 -2 pakkegrupper, der indeholder dosisdispenseringskort til 10-20 patienter. Der er således fortsat tale om et begrænset antal borger. SDS har informeret de anvendersystemer, der var berørte af de første oprettelser.

Alle anvender skal nu forvente, at deres slutbruger kan møde borger, hvis dosisdispenseringskort er konverteret til den nye FMK dosisdispensering. 

Afsendelse af receptfornyelsesanmodninger for recepter til dosisdispensering idriftsættes per 1. maj 2020. Borgerens egen læge vil 4 uger inden dosisrecepten udløber modtage en anmodning om fornyelse af recepten.

Med venlig hilsen

FMK-teamet, SDS


38
Kære LPS leverandør

Vi lovede på opfølgningsmødet med LPS-systemerne d. 15 januar at komme med et tekstforslag om Indkøbskurven, som I kan anvende til lægepraksis. Hermed et forslag, som I er velkomne til at anvende. 


Receptanmodninger fra EOJ-systemerne, skal ikke altid adresseres til et specifik apotek

Når en kommune varetager medicinadministration for den enkelte borger, har de en forpligtigelse til at varetage medicinbestilling. EOJ-systemerne har udviklet en funktionalitet (indkøbskurv), hvor de kan klargøre bestillinger og afsende receptanmodninger til borgerens læge i en samlet arbejdsgang. EOJ-systemet afventer, inden for et defineret tidsrum, at lægen håndterer receptanmodningen.

Når recepten/bestillingen er håndteret i lægepraksissystemet med en receptoprettelse eller en afvisningsårsag, returneres den til EOJ-systemet. Her samles alle recepter/bestillinger i en ”indkøbskurv”. EOJ-systemet kan nu sende én samlet bestilling til apoteket. Borgeren belastes således ikke med forsendelsesomkostninger (ekspeditionsgebyrer) flere gange.

Såfremt den oprettede recept bliver adresseret i lægens system, fx på grund af stamoplysninger på patienten, vil FMK sikre, at disse oplysninger bliver fjernet – da ideen med indkøbskurven er, at det er kommunens system, der sender den samlede bestilling. FMK’s fjernelse af leveringsoplysninger sker kun i de tilfælde, hvor kommunen eksplicit har angivet, at de ønsker recepten tilbage til indkøbskurven, så den håndteres der.

På vegne af FMK teamet
Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk koordinator.

39
Kære Alle

Vi er klar med nye informationer ang. pilotdriften for oprettelse af FMK dosisdispenseringskort.

Til orientering har Apoteksleverandørerne oprettet de første FMK dosisdispenseringskort i pilotdriften, hvilket betyder, at vi nu kan generere pdf-filer, der indeholder oplysninger om dosisdispenseret medicin. Vi slår derfor det nye FMK dosisdispenseringskort (pdf-filen) til i produktion fra mandag d. 24. februar, således at det bliver muligt at se de nye FMK dosiskort med tilhørende oplysninger om ekspederede og planlagte perioder.

Det vil af pdf-filen fremgå, hvis borgeren modtager dosisdispenseret medicin, der håndteres af apotekets interne dosismodul og endnu ikke er overført til FMK dosisdispenseringskortet.

For borgere, der modtager dosisdispenseret medicin, der endnu ikke håndteres via FMK vil pdf-filen indeholde en liste over de lægemidler, der har en DD recept tilknyttet. Dette vil i overgangsfasen betyde, at der i princippet kan genereres en pdf-fil for alle borgere, der er modtager dosisdispensering. Pdf-filen giver dog først ny information, når der er oprettet et dosisdispenseringskort på FMK. I mange løsninger tilbydes print af pdf-filen kun for borgere, hvor der eksisterer et FMK dosisdispenseringskort. Der kan dog være løsninger, der tilbyder at generere pdf-filen for alle borgere med DD og det vil altså medføre, at der kan være tilfælde, hvor pdf-filen udelukkende indeholder en liste af DD recepter (uden angivelse af dosisrulleperioder, tidsfrist mm.)

Sundhedsdatastyrelsen er i løbende dialog med apoteksleverandørerne, hvor FMK dosiskort er i pilottest.

Hvad skal man være opmærksom på, hvis borgerens medicin er på FMK dosiskort.
Du kan se FMK dosiskort som pdf-fil samt oplysninger om tidsfrist for pakning og dosisrulleperioder.
Ved ændring af medicin, skal ordinationen, som vanligt, ændres på FMK og lægen skal sikre sig, at der er en åben dosisrecept tilknyttet ordinationen.
De ekspederede dosisdispenseringsruller optræder som effektueringer på ordinationen og ikke som tidligere som udleveringer koblet til recepten.

Hvad skal man være opmærksom på, hvis borgerens medicin endnu ikke er på FMK dosiskort.
Ved ændring af medicin, skal ordinationen, som vanligt, ændres på FMK. Der skal oprettes en ny DD recept med dosisændring til apoteket. Recepter der ikke er tilknyttet en aktiv ordination skal annulleres.
De ekspederede dosisdispenseringsruller optræder som udleveringer på recepterne.

Gældende for alle med dosispakket medicin.
Skal borgerens dosispakning sættes i Bero ved indlæggelse eller genoptages, kræver det kontakt til apoteket, som vanligt.

Er der spørgsmål til funktionalitet af dosisdispensering i dit system, skal der tages kontakt til egen support.

Pva af FMK-teamet
Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk koordinator

40
I forbindelse med udrulningen af påmindelsesordningen for børnevaccinationsprogrammet, er det blevet klart at der ofte udsendes påmindelser om vaccinationer der allerede er givet, idet vaccinationerne ikke er indberettet på baggrund af de anbefalet vaccinationer, der er tildeles barnet automatisk. Påmindelserne medfører henvendelser fra bekymrede borgere til SSI og sår tvivl om ordningens legitimitet. Leverandører har mulighed for at understøtte arbejdsgangen omkring effektuering af anbefalede vaccinationer, så indberetningerne til DDV hænger sammen med udsendelsen af påmindelser som tiltænkt, og det vil vi gerne informere jer lidt om.

Ligeledes har det stor betydning at der anvendes et opdateret Stamdatasæt for vaccinationer. En daglig opdatering anbefales for alle anvendersystemer, og er et certificeringskrav fra og med snitfladeversion 1.4.0.E1. Vi vil gerne fortælle lidt om hvorfor dette er vigtigt.

SDS har inviteret SSI med til næste teknikermøde i Aarhus d. 17. marts, hvor de vil fortælle om ordningen og anvendelse af Stamdatasættet for vaccinationer. SDS/Trifork vil orienterer om teknisk set-up.
Du kan læse mere om påmindelsesordningen på SSIs hjemmeside.
https://www.ssi.dk/vaccinationer/boernevaccination

Du kan læse mere om “DDV koncepter generelt”: https://wiki.fmk.netic.dk/doku.php?id=fmk:ddv:ddv_generelle_koncepter
"DDV Stamdata Anvenderguide”: https://wiki.fmk.netic.dk/lib/exe/fetch.php?media=fmk:ddv:ddv_stamdata_anvenderguide_1.0.pdf
“NSP beskrivelse af DDV stamdataregistre”: https://www.nspop.dk/pages/releaseview.action?pageId=66414473


41
Kære Alle

Vedhæftet er en implementeringsnote til håndtering af adressering på recepter i forbindelse med håndtering af indkøbskurven i EOJ systemerne. Vi har skrevet direkte til EOJ- leverandør per mail og bedt om at de tager stilling til implementeringsnoten.

I bedes skriftligt tilkendegive, såfremt I har nogle spørgsmål til løsningen, har nogle forbehold samt om I kan acceptere at den gennemføres – med forventet understøttelse på FMK, medio februar 2020.
Sundhedsdatastyrelsen har præsenteret implementeringsnoten for LPS-systemerne ved afholdt møde d. 15. januar og de har accepteret løsningen som en her og nu håndtering. På sigt vil der blive arbejdet på en løsningsbeskrivelse hvor LPS-systemerne kan returnere nul som modtager lokation. EPJ- systemerne håndtere nuværende ikke receptanmodninger afsendt fra et EOJ-system.

I bedes besvare denne mail snarest muligt og senest mandag d.27.1.2020, da adresseringen giver problemer i driften for kommuner og apoteker.

Implementeringsnoten er vedhæftet.

På vegne af FMK teamet.

Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK

42
Kære Alle,

Vedhæftet er et ændringsønske til FMK snitflade 1.4.6. E3, ang. akutpakning ifm. dosisdispensering. Da snitfladen er låst, skal alle direkte involverede parter tage stilling til ændringen (se evt. vedhæftede governance dokument for ændringsanmodninger), og ændringen bliver ligeledes publiceres på FMK-teknik.

I bedes derfor skriftligt tilkendegive, om I kan tilslutte jer løsningen, og dermed acceptere at den gennemføres uden at det påvirker fremtidige leverancer og risici negativt.

Såfremt I skulle have forbehold eller er modstandere af ændringsønsket, skal dette skriftligt begrundes sammen med en beskrivelse af, hvilke negative konsekvenser løsningen har.
I bedes besvare denne mail snarest muligt og senest d.27.1.2020 – de parter, der er involveret i igangværende udvikling er mundtlig orienteret om dette ændringsønske, håber derfor på forståelse for den korte svarfrist

Forslag til snitfladeændringen er vedhæftet, tidsplaner vil ikke blive justeret på baggrund af ændringen.

På vegne af FMK teamet.

Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur

43
Kære Alle

Lægemiddelstyrelsen har på Retsinformation d. 6. december 2019 offentliggjort en ny version af Receptbekendtgørelsen, der er gældende per 1. jan 2020.

Angivelse af gyldig fra og gyldig til datoer på recepter, er ét af de tiltag, der bliver en mulighed per 1. jan 2020.

§ 13. En recept er gyldig i 2 år efter udstedelsen, jf. dog stk. 2. En recept udstedt af en vagtlæge eller en
behandlerfarmaceut er dog kun gyldig i 7 dage efter udstedelsen. Det er vagtlægens eller behandlerfarmaceutens
ansvar at sikre receptens gyldighedsperiode.
Stk. 2. Receptudstederen kan på en recept angive, at dens gyldighed skal ophøre på et tidligere tidspunkt
eller at recepten først skal være gyldig fra et nærmere angivet tidspunkt. En recept kan dog maksimalt
fremdateres 3 måneder. Fælles regler for læge-, behandlerfarmaceut- og tandlægerecepters indhold.

FMK har indskrevet kravet til visning og angivelse af gyldighedsperiode i godkendelseskriterierne til snitflade 1.4.4E2/E4 og 1.4.6. Ved certificering er det, via testcases certificeret at dette er implementeret i anvender systemerne. Da det først per 1. jan 2020 bliver lovligt at fremdatere recepter har systemerne property styret funktionaliteten, så det hurtigt kan igangsættes, hvorefter det vil være muligt at anvende funktionen.

Funktionaliteten er slået til i testmiljø 1 og 2 og der vil via FMK-teknik blive sendt testcases ud, til afprøvning af funktionaliteten i uge 51.

FMK-online.dk er på 1.4.4E4 snitfladen, og det vil blive muligt at angive datoer på recepten, ved receptbekendtgørelsens ikrafttrædelse.

Såfremt en borger henvender sig på apoteket før gyldig fra datoen, vil det ikke være muligt for apoteket at ekspedere recepten. Er apoteket ikke opgraderet til 1.4.6 snitflade hvor receptens gyldighedsdatoer kan vises, vil de modtage en fejlbesked, hvor det fremgår at recepten har en fremtidig gyldighedsdato.


I vedhæftet tabel vises, hvad snitfladen giver mulighed for angående visning.

Med venlig hilsen
Åse Grønborg Sørensen
FMK klinisk koordinator.

44
Hej Helle

At kravet frafalder betyder, at vi ikke stille krav om det regelsæt der er beskrevet. Kravet vil ikke blive erstattet med et nyt krav i godkendelseskriterierne.

Vi er klar over at beslutningen er taget sent. Som beskrevet, er det først konstateret ved certificering, at FMK snitfladen ikke understøtter valideringen af behandlingsslutdatoer, efter det beskrevne regelsæt. 

45
Kære alle
 
Til orientering, er Godkendelseskriterier til håndtering af VKA-behandling på FMK-snitfladen samt Certificeringskrav til Det Danske Vaccinationsregister (DDV) 1.4.0 E1
publiceret på Høringsportalen d. 2. juli 2019
 
I kan finde dem på følgende side: https://hoeringsportalen.dk/Hearing?Authorities=Sundhedsdatastyrelsen

Frist for høring er d. 13. august 2019.

SDS vil gerne gøre opmærksom på at det blev besluttet på FMK styregruppemøde d.27/5 at VKA-behandling skulle i høring, og en kort deadline blev accepteret da den ønskede funktionalitet allerede er præsenteret for FMK parterne og eksperter inden for AK-behandling. Ligeledes blev det besluttet at DDV 1.4.E1 skulle sendes i høring efter regeringsdannelse.

Med venlig hilsen
Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk koordinator. 

Pages: 1 2 [3] 4 5