Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - aags

Pages: 1 2 [3] 4
31
Kære Alle

Tak til jer der deltog ved vores virtuelle End2end test for dosisdispensering.
Dejligt, at så mange deltog, således at vi kunne gennemføre testen. Vi var positiv overrasket over, hvor godt det fungerede at teste virtuelt. Det vil vi helt sikkert arbejde med fremadrettet.
Vi lovede på mødet at publicerer link til hvor Sundhedsdatastyrelsen har informationsmateriale om dosisdispensering.

Anvend gerne vores materiale, film og FAQ på denne side: https://sundhedsdatastyrelsen.dk/dosis
Du kan nederst på siden følge med i løbende/nyt i ny FMK dosisdispensering.
Vi arbejder på, i samarbejde med Danmarks apotekerforening, at kunne præsentere et landkort over implementeringsstatus for landets apoteker via vores hjemmeside, når denne er udarbejdet/offentliggjort udsender vi besked herom.

Status på pilotdriften for oprettelse af FMK dosisdispenseringskort og ekspedition af disse kort er følgende:

Der er 7 udleveringsapoteker, der i tæt samarbejde med pakkeapoteker har oprettet dosisdispenseringskort på FMK.
Det er:
•   Kastrup
•   Sønderbro
•   Holstebro Løve apotek
•   Rødding apotek
•   Glostrup apotek
•   Aarhus Stjerne 
•   Frederikshavn.

Hvert udleveringapotek har oprettet 1 -2 pakkegrupper, der indeholder dosisdispenseringskort til 10-20 patienter. Der er således fortsat tale om et begrænset antal borger. SDS har informeret de anvendersystemer, der var berørte af de første oprettelser.

Alle anvender skal nu forvente, at deres slutbruger kan møde borger, hvis dosisdispenseringskort er konverteret til den nye FMK dosisdispensering. 

Afsendelse af receptfornyelsesanmodninger for recepter til dosisdispensering idriftsættes per 1. maj 2020. Borgerens egen læge vil 4 uger inden dosisrecepten udløber modtage en anmodning om fornyelse af recepten.

Med venlig hilsen

FMK-teamet, SDS


32
Kære LPS leverandør

Vi lovede på opfølgningsmødet med LPS-systemerne d. 15 januar at komme med et tekstforslag om Indkøbskurven, som I kan anvende til lægepraksis. Hermed et forslag, som I er velkomne til at anvende. 


Receptanmodninger fra EOJ-systemerne, skal ikke altid adresseres til et specifik apotek

Når en kommune varetager medicinadministration for den enkelte borger, har de en forpligtigelse til at varetage medicinbestilling. EOJ-systemerne har udviklet en funktionalitet (indkøbskurv), hvor de kan klargøre bestillinger og afsende receptanmodninger til borgerens læge i en samlet arbejdsgang. EOJ-systemet afventer, inden for et defineret tidsrum, at lægen håndterer receptanmodningen.

Når recepten/bestillingen er håndteret i lægepraksissystemet med en receptoprettelse eller en afvisningsårsag, returneres den til EOJ-systemet. Her samles alle recepter/bestillinger i en ”indkøbskurv”. EOJ-systemet kan nu sende én samlet bestilling til apoteket. Borgeren belastes således ikke med forsendelsesomkostninger (ekspeditionsgebyrer) flere gange.

Såfremt den oprettede recept bliver adresseret i lægens system, fx på grund af stamoplysninger på patienten, vil FMK sikre, at disse oplysninger bliver fjernet – da ideen med indkøbskurven er, at det er kommunens system, der sender den samlede bestilling. FMK’s fjernelse af leveringsoplysninger sker kun i de tilfælde, hvor kommunen eksplicit har angivet, at de ønsker recepten tilbage til indkøbskurven, så den håndteres der.

På vegne af FMK teamet
Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk koordinator.

33
Kære Alle

Vi er klar med nye informationer ang. pilotdriften for oprettelse af FMK dosisdispenseringskort.

Til orientering har Apoteksleverandørerne oprettet de første FMK dosisdispenseringskort i pilotdriften, hvilket betyder, at vi nu kan generere pdf-filer, der indeholder oplysninger om dosisdispenseret medicin. Vi slår derfor det nye FMK dosisdispenseringskort (pdf-filen) til i produktion fra mandag d. 24. februar, således at det bliver muligt at se de nye FMK dosiskort med tilhørende oplysninger om ekspederede og planlagte perioder.

Det vil af pdf-filen fremgå, hvis borgeren modtager dosisdispenseret medicin, der håndteres af apotekets interne dosismodul og endnu ikke er overført til FMK dosisdispenseringskortet.

For borgere, der modtager dosisdispenseret medicin, der endnu ikke håndteres via FMK vil pdf-filen indeholde en liste over de lægemidler, der har en DD recept tilknyttet. Dette vil i overgangsfasen betyde, at der i princippet kan genereres en pdf-fil for alle borgere, der er modtager dosisdispensering. Pdf-filen giver dog først ny information, når der er oprettet et dosisdispenseringskort på FMK. I mange løsninger tilbydes print af pdf-filen kun for borgere, hvor der eksisterer et FMK dosisdispenseringskort. Der kan dog være løsninger, der tilbyder at generere pdf-filen for alle borgere med DD og det vil altså medføre, at der kan være tilfælde, hvor pdf-filen udelukkende indeholder en liste af DD recepter (uden angivelse af dosisrulleperioder, tidsfrist mm.)

Sundhedsdatastyrelsen er i løbende dialog med apoteksleverandørerne, hvor FMK dosiskort er i pilottest.

Hvad skal man være opmærksom på, hvis borgerens medicin er på FMK dosiskort.
Du kan se FMK dosiskort som pdf-fil samt oplysninger om tidsfrist for pakning og dosisrulleperioder.
Ved ændring af medicin, skal ordinationen, som vanligt, ændres på FMK og lægen skal sikre sig, at der er en åben dosisrecept tilknyttet ordinationen.
De ekspederede dosisdispenseringsruller optræder som effektueringer på ordinationen og ikke som tidligere som udleveringer koblet til recepten.

Hvad skal man være opmærksom på, hvis borgerens medicin endnu ikke er på FMK dosiskort.
Ved ændring af medicin, skal ordinationen, som vanligt, ændres på FMK. Der skal oprettes en ny DD recept med dosisændring til apoteket. Recepter der ikke er tilknyttet en aktiv ordination skal annulleres.
De ekspederede dosisdispenseringsruller optræder som udleveringer på recepterne.

Gældende for alle med dosispakket medicin.
Skal borgerens dosispakning sættes i Bero ved indlæggelse eller genoptages, kræver det kontakt til apoteket, som vanligt.

Er der spørgsmål til funktionalitet af dosisdispensering i dit system, skal der tages kontakt til egen support.

Pva af FMK-teamet
Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk koordinator

34
I forbindelse med udrulningen af påmindelsesordningen for børnevaccinationsprogrammet, er det blevet klart at der ofte udsendes påmindelser om vaccinationer der allerede er givet, idet vaccinationerne ikke er indberettet på baggrund af de anbefalet vaccinationer, der er tildeles barnet automatisk. Påmindelserne medfører henvendelser fra bekymrede borgere til SSI og sår tvivl om ordningens legitimitet. Leverandører har mulighed for at understøtte arbejdsgangen omkring effektuering af anbefalede vaccinationer, så indberetningerne til DDV hænger sammen med udsendelsen af påmindelser som tiltænkt, og det vil vi gerne informere jer lidt om.

Ligeledes har det stor betydning at der anvendes et opdateret Stamdatasæt for vaccinationer. En daglig opdatering anbefales for alle anvendersystemer, og er et certificeringskrav fra og med snitfladeversion 1.4.0.E1. Vi vil gerne fortælle lidt om hvorfor dette er vigtigt.

SDS har inviteret SSI med til næste teknikermøde i Aarhus d. 17. marts, hvor de vil fortælle om ordningen og anvendelse af Stamdatasættet for vaccinationer. SDS/Trifork vil orienterer om teknisk set-up.
Du kan læse mere om påmindelsesordningen på SSIs hjemmeside.
https://www.ssi.dk/vaccinationer/boernevaccination

Du kan læse mere om “DDV koncepter generelt”: https://wiki.fmk.netic.dk/doku.php?id=fmk:ddv:ddv_generelle_koncepter
"DDV Stamdata Anvenderguide”: https://wiki.fmk.netic.dk/lib/exe/fetch.php?media=fmk:ddv:ddv_stamdata_anvenderguide_1.0.pdf
“NSP beskrivelse af DDV stamdataregistre”: https://www.nspop.dk/pages/releaseview.action?pageId=66414473


35
Kære Alle

Vedhæftet er en implementeringsnote til håndtering af adressering på recepter i forbindelse med håndtering af indkøbskurven i EOJ systemerne. Vi har skrevet direkte til EOJ- leverandør per mail og bedt om at de tager stilling til implementeringsnoten.

I bedes skriftligt tilkendegive, såfremt I har nogle spørgsmål til løsningen, har nogle forbehold samt om I kan acceptere at den gennemføres – med forventet understøttelse på FMK, medio februar 2020.
Sundhedsdatastyrelsen har præsenteret implementeringsnoten for LPS-systemerne ved afholdt møde d. 15. januar og de har accepteret løsningen som en her og nu håndtering. På sigt vil der blive arbejdet på en løsningsbeskrivelse hvor LPS-systemerne kan returnere nul som modtager lokation. EPJ- systemerne håndtere nuværende ikke receptanmodninger afsendt fra et EOJ-system.

I bedes besvare denne mail snarest muligt og senest mandag d.27.1.2020, da adresseringen giver problemer i driften for kommuner og apoteker.

Implementeringsnoten er vedhæftet.

På vegne af FMK teamet.

Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK

36
Kære Alle,

Vedhæftet er et ændringsønske til FMK snitflade 1.4.6. E3, ang. akutpakning ifm. dosisdispensering. Da snitfladen er låst, skal alle direkte involverede parter tage stilling til ændringen (se evt. vedhæftede governance dokument for ændringsanmodninger), og ændringen bliver ligeledes publiceres på FMK-teknik.

I bedes derfor skriftligt tilkendegive, om I kan tilslutte jer løsningen, og dermed acceptere at den gennemføres uden at det påvirker fremtidige leverancer og risici negativt.

Såfremt I skulle have forbehold eller er modstandere af ændringsønsket, skal dette skriftligt begrundes sammen med en beskrivelse af, hvilke negative konsekvenser løsningen har.
I bedes besvare denne mail snarest muligt og senest d.27.1.2020 – de parter, der er involveret i igangværende udvikling er mundtlig orienteret om dette ændringsønske, håber derfor på forståelse for den korte svarfrist

Forslag til snitfladeændringen er vedhæftet, tidsplaner vil ikke blive justeret på baggrund af ændringen.

På vegne af FMK teamet.

Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur

37
Kære Alle

Lægemiddelstyrelsen har på Retsinformation d. 6. december 2019 offentliggjort en ny version af Receptbekendtgørelsen, der er gældende per 1. jan 2020.

Angivelse af gyldig fra og gyldig til datoer på recepter, er ét af de tiltag, der bliver en mulighed per 1. jan 2020.

§ 13. En recept er gyldig i 2 år efter udstedelsen, jf. dog stk. 2. En recept udstedt af en vagtlæge eller en
behandlerfarmaceut er dog kun gyldig i 7 dage efter udstedelsen. Det er vagtlægens eller behandlerfarmaceutens
ansvar at sikre receptens gyldighedsperiode.
Stk. 2. Receptudstederen kan på en recept angive, at dens gyldighed skal ophøre på et tidligere tidspunkt
eller at recepten først skal være gyldig fra et nærmere angivet tidspunkt. En recept kan dog maksimalt
fremdateres 3 måneder. Fælles regler for læge-, behandlerfarmaceut- og tandlægerecepters indhold.

FMK har indskrevet kravet til visning og angivelse af gyldighedsperiode i godkendelseskriterierne til snitflade 1.4.4E2/E4 og 1.4.6. Ved certificering er det, via testcases certificeret at dette er implementeret i anvender systemerne. Da det først per 1. jan 2020 bliver lovligt at fremdatere recepter har systemerne property styret funktionaliteten, så det hurtigt kan igangsættes, hvorefter det vil være muligt at anvende funktionen.

Funktionaliteten er slået til i testmiljø 1 og 2 og der vil via FMK-teknik blive sendt testcases ud, til afprøvning af funktionaliteten i uge 51.

FMK-online.dk er på 1.4.4E4 snitfladen, og det vil blive muligt at angive datoer på recepten, ved receptbekendtgørelsens ikrafttrædelse.

Såfremt en borger henvender sig på apoteket før gyldig fra datoen, vil det ikke være muligt for apoteket at ekspedere recepten. Er apoteket ikke opgraderet til 1.4.6 snitflade hvor receptens gyldighedsdatoer kan vises, vil de modtage en fejlbesked, hvor det fremgår at recepten har en fremtidig gyldighedsdato.


I vedhæftet tabel vises, hvad snitfladen giver mulighed for angående visning.

Med venlig hilsen
Åse Grønborg Sørensen
FMK klinisk koordinator.

38
Kære alle
 
Til orientering, er Godkendelseskriterier til håndtering af VKA-behandling på FMK-snitfladen samt Certificeringskrav til Det Danske Vaccinationsregister (DDV) 1.4.0 E1
publiceret på Høringsportalen d. 2. juli 2019
 
I kan finde dem på følgende side: https://hoeringsportalen.dk/Hearing?Authorities=Sundhedsdatastyrelsen

Frist for høring er d. 13. august 2019.

SDS vil gerne gøre opmærksom på at det blev besluttet på FMK styregruppemøde d.27/5 at VKA-behandling skulle i høring, og en kort deadline blev accepteret da den ønskede funktionalitet allerede er præsenteret for FMK parterne og eksperter inden for AK-behandling. Ligeledes blev det besluttet at DDV 1.4.E1 skulle sendes i høring efter regeringsdannelse.

Med venlig hilsen
Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk koordinator. 

39
DDV / Godkendelseskriterier for DDV 1.4.0 E1
« on: 2019-07-04 14:33:31 »
Kære alle
 
Til orientering, er Godkendelseskriterier til Det Danske Vaccinationsregister (DDV) 1.4.0 E1 lagt på Høringsportalen d. 2. juli 2019

 I kan finde dem på følgende side: https://hoeringsportalen.dk/Hearing?Authorities=Sundhedsdatastyrelsen

Frist for høring er d. 13. august 2019.

Med venlig hilsen
Åse Grønborg Sørensen
FMK kliniks koordinator.

40
Kære Alle

Tilknytningen af ”Visiteret til medicinadministration” sker nuværende i EOJ-systemerne og tilknytning har med de tidligere certificeringskrav kun været muligt på én eller flere kommunekode(r). Vi har i forbindelse med gennemgang af de nye krav for 1.4.4 E2/E4, hvor det bliver muligt at angive visiteret til medicinadministration mere specifikt på SOR- koder, konstateret at det kan resultere i at en borger står som visiteret til Medicinadministration på kommune niveau og den specifikke institution (eksempelvis botilbud). Det kan give indtryk af, at en borger er visiteret til medicinadministration 2 steder.
Vi er på baggrund af dette i gang med en afklaring af, hvad det betyder, at en borger er visiteret til medicinadministration. Gælder det kun den traditionelle ældrepleje eller gælder det også administration delmængder af medicinen på fx et rusmiddelcenter.
Vi vender tilbage med præcisering af kravene, og fastholder nuværende at det forsat skal være muligt at vise mere end én visiteret til Medicinadministration. 
Med venlig hilsen

Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK
Sundhedsdatastyrelsen

41
Kære Alle

I forbindelse med gennemførsel af de første certificeringer til snitflade 1.4.4E2/E4, har vi konstateret at GK 9.5 ikke understøttes i FMK snitfladen med validering af behandlingsstartdatoer, efter det regelsæt der er skrevet.
En lægemiddelordinations behandlingsstartdato skal bibeholdes ved redigering
Behandlingsstartdatoen må kun ændres efter nedenstående regler
● Såfremt behandlingsstartdatoen rykkes tilbage i tid (startet tidligere)
● Såfremt behandlingsstartdatoen er fremtidig og den nye dato ikke sættes til før dags dato

Kravet frafaldes hermed, da det til enhver tid skal være muligt for lægen at fejlrette ordinationer, der er oprettet med forkert behandlingsstartdato på FMK.
Det er således relevant at behandlingsstartdato både kan rykkes tilbage i tid samt fremdateres.

Med venlig hilsen
Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk koordinator
Sundhedsdatastyrelsen

42
Kære Alle

Vi får henvendelser ang. hvordan de forskellige anvendersystemer, skal håndtere borgervalgte ordinationer ved dosisdispensering. Det er udelukkende Apotekssystemer, der for nuværende har juridiske hjemmel til at foretage handlinger på borgervalgte ordinationer i forbindelse med dosisdispensering. For øvrige systemer, vil borgervalgte ordinationer være synlige på dosisdispenseringskortet i den dynamiske visning eller på pdf-printet.

Godkendelseskriterier for apotekerne Del 2, GK 4.8 Dosisdispensering af borgervalgte præparater
Udleveringsapoteket skal kunne oprette borgervalgte ordinationer til dosisdispensering, samt opdatere og seponere disse. 
Udleveringsapoteket skal kunne håndtere, at borgeren ønsker håndkøbspræparater, vitaminer og mineraler m.v. dosisdispenseret (dvs. uden at der findes recept). Borgervalgte ordinationer skal kunne oprettes, opdateres og seponeres

Med venlig hilsen

Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur


43
Kære Alle

Sundhedsdatastyrelsen publicerede per 1.juni 2018 godkendelseskriterierne til 1.4.4E2. I kravene er beskrevet, hvornår en bruger skal gøres opmærksom på en ordinations tilhørende åbne recepter med understøttelse af arbejdsgangen for annullering/oprettelse af nye recepter. For dosisdispenseringsrecepter står at den eksisterende recept SKAL annulleres og der skal oprettes en ny recept.
Kravene om at foreslå annullering af åbne recepter i forbindelse med dosis-justering for dosis-recepter bortfalder, da apotekerne via den nye FMK baserede dosis-løsning pr 1/1-2020 skal pakke på baggrund af doseringen i lægemiddelordinationen.

I perioden frem til alle systemer er på ny FMK baseret dosisdispensering, vil det være en væsentlig kvalitetsmæssig fordel også at foreslå annullering af dosisrecepter, men det er ikke et certificeringskrav.

Kravene vil fremadrettet være:

GK 9.2
Systemer skal ved seponering af lægemiddelordination advare brugeren om eksistensen af åbne recepter og ubehandlede receptanmodninger. Brugeren skal samtidig tage stilling til annullering af disse.

GK 10.8
Ved enhver ændring af dosering, styrke på lægemidlet og ændring af lægemiddel (generisk substitution undtaget) skal doseringsstartdato sættes til ikrafttrædelsestidspunktet for ændringen. Såfremt der findes åbne recepter, skal brugeren gøres opmærksom på dette. Brugeren skal tilbydes at annullere disse / oprette en ny recept med den justerede dosering, med mindre der er tale om dosis-recepter. Brugeren skal gøres opmærksom på, at doseringsstartdatoen ændres i forbindelse med justering af doseringen.

Med venlig hilsen

Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur

44
Kære Alle

Per 1. jan 2019 er der et par ændringer til Receptbekendtgørelsen.

•   Tandlæger er omfattet af de generelle regler ved receptudstedelse og skal ordinerer via FMK. Papirrecepter fra tandlæger udstedt før 01-01-2019 er fortsat gyldige, og kan anvendes indtil de er brugt op/udløbet.
•   Magistrelle lægemidler ordineres på FMK og recept udstedes elektronisk.

Der må udstedes papirrecepter i ”særlige tilfælde”, og dem vil apoteket tage imod. Der kan dog ikke være tale om særlige tilfælde i disse 3 situationer:
•   Recepter til dosis
•   Recepter på §4-lægemidler
•   Recepter til brug i praksis
Magistrelle lægemidler med mere end 1 indholdsstof, og som skal dosispakkes, må ordineres på papir.
 

FMK acceptere oprettelse af ordinationer og recepter på ikke-godkendte lægemidler.
Udstedelse af recepter på FMK-online med de nye stamdata forventes klar medio januar.

Obs! Ved oprettelse af recept skal der ikke sættes flueben i ” Lægemidlet er magistrelt”

Med venlig hilsen
Åse Grønborg Sørensen
FMK klinisk Koordinator

45
Kære Alle

Per 1. januar 2019 bliver det lovpligtigt at udstede elektroniske recepter på magistrelle lægemidler i det Fælles Medicinkort. For at lette arbejdsgangen i forbindelse med ordination og receptudstedelse udstilles 1. version af stamdata for magistrelle lægemidler via NSP fra d. 2. jan 2019. Datasættet er oprettet på baggrund af indberetning fra Glostrup og Skanderborg Apotek, der er private producenter af magistrelle lægemidler.
Det er ikke et krav, men vi vil gerne opfordre alle LPS-systemer og evt. EPJ-systemer, til at hente disse stamdata, således at receptordinationer oprettes med de varenumre, som findes i registeret. Det betyder at ordination af magistrelle lægemidler fremover sker på en entydig måde får såvel udstederen som for apoteket. FMK vil fra 2. januar acceptere og validere disse varenumre, de angives med "source=Magistrel"


På FMK teamets vegne

Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk Koordinator
Sundhedsdatastyrelsen


Svar:Til nedenstående spørgsmål

Data bliver udelukkende udstilles via SKRS
Vedhæftet er Magistrelle lægemidler, oversigtsark

Pages: 1 2 [3] 4