Kære Alle,
I forbindelse med Økonomi Aftalerne 2025 har parterne besluttet, at FMK skal understøtte information til læger ved leveringssvigt af lægemidler.
Baggrund:
Lægemiddelgrossisterne indberetter på daglig basis, hvis grossisten ikke kan levere lægemidler bestilt af apoteker indenfor en hverdag. For at undgå at patienter går forgæves til apoteket efter medicin med deraf følgende yderligere kommunikation mellem patient, læge og apotek, undersøges det ved receptoprettelse, om varenummeret og evt. substituerbare varer er meldt i leveringssvigt hos grossisterne i 7 sammenhængende dage.
Der indføres derfor en ny udvidet validering i FMK. FMK vil ved oprettelse af recept på lægemiddel, som er meldt i leveringssvigt fra grossisterne, sende en udvidet validering.
Valideringen skal hjælpe med at gøre brugeren opmærksom på, at det lægemiddel, der ønskes recept på, muligvis ikke er tilgængeligt. Hermed kan bruger tage stilling til videre handling herunder evt. ændring af lægemiddel og eller pakning.
Tidsplan:
Validering idriftsættes i FMK produktion 1. december 2025
Systemer, der mener, at de ikke kan understøtte valideringen eller har en lignende understøttende funktion implementeret lokalt, bedes kontakte tijv@sundhedsdata.dk
inden 15. november 2025. Eksisterer en lignende validering i eget system, kan den udvidede validering slås fra efter dialog med FMK-teamet.
Eksempel på udvidet validering (10017):
leveringssvigt.png
Hilsner
FMK-teamet