VIGTIG information omkring ordre- og leveringsoplysninger / valg af apotek

Started by Ellen Simonsen, 2016-06-08 11:04:48

Previous topic - Next topic

Ellen Simonsen

Information om ny validering i FMK.
I forbindelse med arbejdet med FMK 1.4.6 og apotekernes integration til FMK er der indført en ændring, der betyder at man ikke kan anføre ordreinstruktion og/eller leveringsinformation og/eller leveringsprioritet på recepter og anmodninger uden samtidig at angive et apotek. Stramningen er indført for at sikre, at de oplysningerne, som påføres her ikke går tabt mellem parterne, som det f.eks. er set ifbm. med hjemmesygeplejens receptfornyelser/genbestillinger.

Stramningen er desværre indført uden validering, hvilket har betydet, at læger har oprettet recepter med leveringsinformation uden at der er angivet et apotek. Disse oplysninger er desværre gået tabt, idet de ikke er gemt i receptmodulet. Problemet har eksisteret siden ændringen blev idriftsat i Receptmodulet medio maj 2016.

Da vi ikke kan leve med at information går tabt, vil valideringen blive gennemført som et hotfix inden sommerferien, nærmere bestemt medio juni.

Da der er tale om en ændring, som kan ramme jeres brugere, bedes I være opmærksomme på den kommende valideringen i FMK. Fejlbeskeden rummer information om, at der skal vælges apotek:
 
Fejlbeskeden fra FMK er: Når der angives ordreinstruktion og/eller leveringsoplysninger på recepten eller bestillingen skal der også angives et modtager-apotek.

Denne information er også sendt direkte til PL forum, Medcom og Kathrine Roneklint Noer, Fællesregional Systemadministrator for Fælles Medicinkort


På Sundhedsdatastyrelsens vegne
Ellen Simonsen

OBS: dags dato er beskrivelsen præciseret, således at ordreinstruktion også er omtalt. Valideringen gælder både ordreinstruktion, leveringsoplysninger og leveringsprioritet.