Mange support henvendelser på grund af annullerede recepter

Started by Thomas Borup, 2014-07-04 15:31:42

Previous topic - Next topic

Thomas Borup


Kære alle
NSI og Apotekerforeningen har fået rigtig mange henvendelser fra apotekerne på grund af annullerede recepter på lægemidler, som borgeren kom på apoteket for at hente.
Sagerne er undersøgt og det har vist sig, at recepterne korrekt (teknisk) er annulleret af en læge. Kontakt til udvalgte læger har vist, at flere ikke var klar over at de havde annulleret en recept eller hvad annullering af en recept fik af konsekvenser for borgeren.
NSI vil derfor anmode alle om, at informere deres kunder/brugere om, at annullering af en recept medfører at recepten lukkes og at der derved ikke længere kan udleveres medicin på den pågældende recept.
NSI har været i kontakt med de leverandører, hvor der er foretaget flest annulleringer af recepter. De pågældende leverandører har meldt tilbage, at annullering i deres systemer alene sker på baggrund af en brugers anmodning. Der er ingen automatik til annullering i de pågældende systemer. NSI opfordre til, at alle handlinger er tydelige for brugeren, så de er klar over hvad deres handlinger medfører for borgeren og dennes medicinkort.
Venlig hilsen
Helle Balle
National Sundheds it