Leveringsoplysninger på recepter skal afspejle den aktuelle bestilling

Started by Ulrik Skyt, 2016-09-16 12:55:30

Previous topic - Next topic

Ulrik Skyt

Baggrund
Visse felter på recepter i FMK har i dag en uhensigtsmæssig virkemåde. Det drejer sig om følgende felter, der samlet kan betegnes som leveringsoplysninger:

  • Delivery (priority, address / pseudo address, contact person)
  • DeliveryInformation
  • OrderInstruction
Hvis der oprettes en adresseret recept, og disse felter udfyldes, vil værdierne af dem ikke kunne genfindes hvis man henter recepten umiddelbart efter. Først efter der er sket en ekspedition på apoteket vil felterne fremgå på recepten i FMK.

Årsagen til dette er historisk. Dengang recepter blev hentet via en service i Receptserveren var det en begrænsning i servicen – disse oplysninger, som reelt vedrører en bestilling på apoteket, blev returneret som en del af udleveringsstrukturen, og derfor blev de først returneret når der var gennemført en ekspedition.

I FMK anvendes felterne efterfølgende altid fra den første udlevering, formodentlig fordi det oftest er oplysninger som lægen har angivet på den oprindelige recept, og derfor blev oplysningerne tænkt som værende en del af selve recepten. Oplysningerne er dog ikke nødvendigvis fra recept-oprettelsen, men kan være opstået ved fx at hjemmeplejen har anmodet om en udlevering på recepten via EffectuationOrdering-servicen. Men faktum er, at oplysningerne relaterer sig til en bestilling på apoteket, og måske endda er mindre relevante når først bestillingen er gennemført og der findes en udlevering (effektuering). Dvs. når man kan se dem i FMK, er de ikke så relevante længere.

Semantisk ændring af felter med leveringsoplysninger
Det aktuelle forslag går ud på at lave en semantisk ændring af disse felter i de eksisterende FMK snitflader (1.4.0, 1.4.2, 1.4.4 og 1.4.4 E1).

Felterne til leveringsoplysninger i snitfladen ændres til at afspejle værdier fra den aktuelle bestilling til et apotek. Således vil felterne være udfyldt hvis der foreligger en aktuel bestilling til et apotek (i det omfang felterne taget i anvendelse), og vil ikke være udfyldt når bestillingen er effektueret af apoteket. Feltet EANLokationsnummer på recepterne afspejler faktisk allerede i dag værdien på den aktuelle bestilling, og fungerer derfor allerede nu på den måde, der foreslås for leveringsoplysningerne: Det er udfyldt når der foreligger en aktuel bestilling, og siger i givet fald hvilket apotek, bestillingen er sendt til. Når bestillingen er effektueret, og der ikke længere foreligger en aktuel bestilling, så udfyldes feltet ikke.

Fra FMK snitflade version 1.4.6 vil der være en eksplicit entitet kaldet bestilling (Order), og den indeholder netop disse oplysninger (apotek + leveringsoplysninger). I 1.4.6 vil der dels være den aktuelle/åbne bestilling, som ikke er effektueret, og dels vil der være en bestilling for hver recept-effektuering.

At lave den foreslåede ændring retter dels op på den uhensigtsmæssighed, at lægen ikke kan se de leveringsoplysninger, som vedkommende lige har indtastet på en ny recept, og dels bringer den de gamle snitflader lidt mere på linje med den nye 1.4.6 snitflade, idet de kan levere flere oplysninger fra den aktuelle apoteksbestilling ud til øvrige brugere af FMK snitfladerne.

Dette er altså en semantisk ændring i snitfladen, idet felterne ikke længere forsøger at være indhold fra lægens oprindelige recept, men i stedet viser oplysninger fra den evt. aktuelle bestilling til et apotek.

Tidsplan
Denne ændring er implementeret og gøres tilgængelig efter følgende tidsplan:

  • Test1: 16. september 2016
  • Test2: 17. oktober 2016
  • Prod: 1. november 2016
  • Udd + Prodtest: (samme dato som prod)

lisbethove

Er det korrekt forstået at dette ikke indebærer ændringer til den planlagte 1.4.6 snitflade som den ser ud lige nu?

Ulrik Skyt

Intet ændres i 1.4.6 i denne forbindelse. Det beskrevne vedr. 1.4.6 er udelukkende for at fortælle om sammenhængen mellem ændringen i de tidligere snitflader og den uændrede virkemåde i 1.4.6.