News:

Velkommen til FMK Teknik

Main Menu
Menu

Show posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.

Show posts Menu

Topics - aags

#41
Kære Alle

I forbindelse med gennemførsel af de første certificeringer til snitflade 1.4.4E2/E4, har vi konstateret at GK 9.5 ikke understøttes i FMK snitfladen med validering af behandlingsstartdatoer, efter det regelsæt der er skrevet.
En lægemiddelordinations behandlingsstartdato skal bibeholdes ved redigering
Behandlingsstartdatoen må kun ændres efter nedenstående regler
● Såfremt behandlingsstartdatoen rykkes tilbage i tid (startet tidligere)
● Såfremt behandlingsstartdatoen er fremtidig og den nye dato ikke sættes til før dags dato

Kravet frafaldes hermed, da det til enhver tid skal være muligt for lægen at fejlrette ordinationer, der er oprettet med forkert behandlingsstartdato på FMK.
Det er således relevant at behandlingsstartdato både kan rykkes tilbage i tid samt fremdateres.

Med venlig hilsen
Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk koordinator
Sundhedsdatastyrelsen
#42
Kære Alle

Vi får henvendelser ang. hvordan de forskellige anvendersystemer, skal håndtere borgervalgte ordinationer ved dosisdispensering. Det er udelukkende Apotekssystemer, der for nuværende har juridiske hjemmel til at foretage handlinger på borgervalgte ordinationer i forbindelse med dosisdispensering. For øvrige systemer, vil borgervalgte ordinationer være synlige på dosisdispenseringskortet i den dynamiske visning eller på pdf-printet.

Godkendelseskriterier for apotekerne Del 2, GK 4.8 Dosisdispensering af borgervalgte præparater
Udleveringsapoteket skal kunne oprette borgervalgte ordinationer til dosisdispensering, samt opdatere og seponere disse. 
Udleveringsapoteket skal kunne håndtere, at borgeren ønsker håndkøbspræparater, vitaminer og mineraler m.v. dosisdispenseret (dvs. uden at der findes recept). Borgervalgte ordinationer skal kunne oprettes, opdateres og seponeres

Med venlig hilsen

Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur

#43
Kære Alle

Sundhedsdatastyrelsen publicerede per 1.juni 2018 godkendelseskriterierne til 1.4.4E2. I kravene er beskrevet, hvornår en bruger skal gøres opmærksom på en ordinations tilhørende åbne recepter med understøttelse af arbejdsgangen for annullering/oprettelse af nye recepter. For dosisdispenseringsrecepter står at den eksisterende recept SKAL annulleres og der skal oprettes en ny recept.
Kravene om at foreslå annullering af åbne recepter i forbindelse med dosis-justering for dosis-recepter bortfalder, da apotekerne via den nye FMK baserede dosis-løsning pr 1/1-2020 skal pakke på baggrund af doseringen i lægemiddelordinationen.

I perioden frem til alle systemer er på ny FMK baseret dosisdispensering, vil det være en væsentlig kvalitetsmæssig fordel også at foreslå annullering af dosisrecepter, men det er ikke et certificeringskrav.

Kravene vil fremadrettet være:

GK 9.2
Systemer skal ved seponering af lægemiddelordination advare brugeren om eksistensen af åbne recepter og ubehandlede receptanmodninger. Brugeren skal samtidig tage stilling til annullering af disse.

GK 10.8
Ved enhver ændring af dosering, styrke på lægemidlet og ændring af lægemiddel (generisk substitution undtaget) skal doseringsstartdato sættes til ikrafttrædelsestidspunktet for ændringen. Såfremt der findes åbne recepter, skal brugeren gøres opmærksom på dette. Brugeren skal tilbydes at annullere disse / oprette en ny recept med den justerede dosering, med mindre der er tale om dosis-recepter. Brugeren skal gøres opmærksom på, at doseringsstartdatoen ændres i forbindelse med justering af doseringen.

Med venlig hilsen

Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur
#44
Kære Alle

Per 1. jan 2019 er der et par ændringer til Receptbekendtgørelsen.

•   Tandlæger er omfattet af de generelle regler ved receptudstedelse og skal ordinerer via FMK. Papirrecepter fra tandlæger udstedt før 01-01-2019 er fortsat gyldige, og kan anvendes indtil de er brugt op/udløbet.
•   Magistrelle lægemidler ordineres på FMK og recept udstedes elektronisk.

Der må udstedes papirrecepter i "særlige tilfælde", og dem vil apoteket tage imod. Der kan dog ikke være tale om særlige tilfælde i disse 3 situationer:
•   Recepter til dosis
•   Recepter på §4-lægemidler
•   Recepter til brug i praksis
Magistrelle lægemidler med mere end 1 indholdsstof, og som skal dosispakkes, må ordineres på papir.


FMK acceptere oprettelse af ordinationer og recepter på ikke-godkendte lægemidler.
Udstedelse af recepter på FMK-online med de nye stamdata forventes klar medio januar.

Obs! Ved oprettelse af recept skal der ikke sættes flueben i " Lægemidlet er magistrelt"

Med venlig hilsen
Åse Grønborg Sørensen
FMK klinisk Koordinator
#45
Kære Alle

Per 1. januar 2019 bliver det lovpligtigt at udstede elektroniske recepter på magistrelle lægemidler i det Fælles Medicinkort. For at lette arbejdsgangen i forbindelse med ordination og receptudstedelse udstilles 1. version af stamdata for magistrelle lægemidler via NSP fra d. 2. jan 2019. Datasættet er oprettet på baggrund af indberetning fra Glostrup og Skanderborg Apotek, der er private producenter af magistrelle lægemidler.
Det er ikke et krav, men vi vil gerne opfordre alle LPS-systemer og evt. EPJ-systemer, til at hente disse stamdata, således at receptordinationer oprettes med de varenumre, som findes i registeret. Det betyder at ordination af magistrelle lægemidler fremover sker på en entydig måde får såvel udstederen som for apoteket. FMK vil fra 2. januar acceptere og validere disse varenumre, de angives med "source=Magistrel"


På FMK teamets vegne

Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk Koordinator
Sundhedsdatastyrelsen


Svar:Til nedenstående spørgsmål

Data bliver udelukkende udstilles via SKRS
Vedhæftet er Magistrelle lægemidler, oversigtsark
#46
Kære Alle

Dispensation for opfyldelse af krav ang. opfølgningsdato.

Godkendelseskriterierne for snitfladen til FMK 1.4.4 E2, der blev publiceret 1. juli 2018, indeholder flere krav der omhandler visning af opfølgningsdatoer ved AK-behandling.

På baggrund af afholdt workshop d. 31. oktober ang. AK-behandling, gives der dispensation til at opfylde de krav der omhandler opfølgningsdatoer i GK 3.15 og GK 9.1 per 1. jan 2020.

Sundhedsdatastyrelsen vil snarest offentliggøre nye krav til opfølgningsdato mm. med en udviklings- og implementeringsfrist, der er 18 måneder fra offentliggørelsen. 

Venlig hilsen
Lars Seidelin Knutsson
Teamleder - FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur
#47
Kære Alle

Dispensation for opfyldelse af krav ang. opfølgningsdato.

Godkendelseskriterierne for snitfladen til FMK 1.4.4 E2, der blev publiceret 1. juli 2018, indeholder flere krav der omhandler visning af opfølgningsdatoer ved AK-behandling.

På baggrund af afholdt workshop d. 31. oktober ang. AK-behandling, gives der dispensation til at opfylde de krav der omhandler opfølgningsdatoer i GK 3.15 og GK 9.1 per 1. jan 2020.

Sundhedsdatastyrelsen vil snarest offentliggøre nye krav til opfølgningsdato mm. med en udviklings- og implementeringsfrist, der er 18 måneder fra offentliggørelsen. 

Venlig hilsen
Lars Seidelin Knutsson
Teamleder - FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur
#48
Kære Alle

Godkendelses kriterierne til 1.4.4 E2 er godkendt og de er gældende per 1. juli 2018 – Du kan under Version 1.4.4 finde oplysninger om Godkendelseskriterierne samt Testarket – http://wiki.fmk.netic.dk/doku.php?id=fmk:godkendelse:1.4.4:godkendelse_certificering

Ligeledes er Version 1.4.6 E3 opdateret med pilotkriterierne til dosisdispensering del 2 – dette dokument supplerer de gældende generelle godkendelseskriterier til FMK, med en række forhold der skal overholdes af udleveringsapotekers og pakkeapotekers systemer, i relation til dosisdispensering http://wiki.fmk.netic.dk/doku.php?id=fmk:1.4.6:godkendelse_certificering

Hvordan bestiller man tid til certificering? Vi har beskrevet processen i forhold til den fysiske certificeringstest samt de forberedelser, der er i den forbindelse. http://wiki.fmk.netic.dk/doku.php?id=fmk:certificeringsprocess


Venlig hilsen
Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK


#49
Kære Alle

Udstedelse af elektroniske recepter på magistrelle lægemidler udsættes til 1. jan 2019. Lægemiddelstyrelsen vil tilrette Receptbekendtgørelsen, med en ændring ang. dette. 
Vi skrev her på FMK-teknik i april 2018, at vi forventede en teknisk understøttelse ville være klar per 1. juli 2018. Et stamdataregister, der kan understøtte elektronisk receptudstedelse er desværre endnu ikke klar, til at blive udstilles via NSP, og på baggrund af dette sker udsættelsen.

Anvisning af magistrelle lægemidler skal således uændret  ske skriftligt, via telefax eller telefonisk.«

Med venlig hilsen
Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk koordinator.

#50
Kære Alle

Idriftsættelse af pausering med datoangivelse på FMK, bliver d. 20. august 2018.
Funktionaliteten er nuværende på Test2, samt I kan teste hvordan FMK printet viser datoangivelser på lægemiddelordinationer med pause.

Mvh. Åse
( Tilføjet mandag d. 25.06.18)

Kære Alle

Ved End2end test i december 2017, blev det konstateret at ikke alle idriftsatte anvendersystemer i kommunerne, var klar til at håndterer ordinationer med datoangivelse på pausering.
Sundhedsdatastyrelsen har været i dialog med KL og leverandøren ang. tilbagemelding for hvornår man er klar til idriftsættelse.
Af hensyn til den samlede brugerskare, som vi ikke ønsker at påføre en større implementeringsopgave umiddelbart op til sommerferien, vil funktionaliteten blive idriftsat medio august 2018. Den præcise dato vil blive udmeldt her på FMK-teknik.

Funktionaliteten vil forbedre ordinationer med pausering, således at der ikke kun kan sættes en pause og genoptage ordinationen. Funktionaliteten udvides til at dække følgende
   Pausering kan starte dags data med og uden slutdato
   Pausering kan fremdateres med og uden slutdato.
   Pausering er aktiv med eller uden slutdato.

Vi ser frem til at få dette i produktion.

Med venlig hilsen

Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK
Udvikling, Strategi og Arkitektur
#51
Kære Alle

Det er nu snart 2 år siden at Bemyndigelsesregistret blev ændret, så alle eksisterende og nyoprettede bemyndigelser har en gyldighed på 2 år. Det betyder at Bemyndigeren skal gennemgå sine medhjælpere. Det sker på FMK-online under fanebladet "Administrér medhjælpere". Her kan man tilføje nye bemyndigelser, se, forny og slette bemyndigelser for de personer der er bemyndiget af brugeren.
Ved log in på FMK-online.dk vil den bemyndigende person under "Administrér medhjælper" se listen over de personer, de har bemyndiget. Når der er 90 dage eller mindre til udløb, vil det blive vist i " Administrér medhjælp" (antal bemyndigelser, der udløber snart) og de kan under den enkelte medarbejder forny, og/eller redigere bemyndigelsen. Er bemyndigelsen udløbet, kan brugeren sætte flueben i vis " udløbne bemyndigelser" og få dem vist med mulighed for at forny den enkelte medarbejder.
Husk det er vigtigt, at sundhedspersoner, der bemyndiger medhjælpere, til enhver tid sikrer sig at listen af bemyndigede medhjælpere er ajour. Når en medhjælp ikke længere skal være bemyndiget, f.eks. i forbindelse med jobskifte eller lign., skal medhjælpen fjernes fra listen.

Det er muligt at hente en vejledning til bemyndigelse af medhjælp på Sundhedsdatastyrelsens hjemmeside, vejledninger for sundhedsprofessionelle. Vejledningen beskriver med billeder også muligheden for at forny bemyndigelser.
https://sundhedsdatastyrelsen.dk/da/registre-og-services/om-faelles-medicinkort/fmk-sundhedsprofessionelle

I er velkomne til at melde dette ud, via jeres evt. nyhedsbreve til kunderne fra LPS systemerne.

Med venlig hilse
Åse Grønborg Sørensen
FMK klinisk koordinator
Sundhedsdatastyrelsen
#52
Kære alle

Til jeres orientering er Certificeringskriterierne til FMK snitflade 1.4.4E2 nu publiceret på høringsportalen.

FMK programmet, Sundhedsdatastyrelsen vil gerne anmode om jeres evt. bemærkninger senest tirsdag d. 15 maj 2018. Evt. høringssvar kan sendes per mail til Åse Grønborg Sørensen, aags@sundhedsdata.dk , med emne: Høringssvar, FMK.

Du kan finde Høringsportalen via dette link https://hoeringsportalen.dk/. Søg på FMK, for at finde Certificeringskravene.


Med venlig hilsen
Åse Grønborg Sørensen
FMK Klinisk Koordinator, SDS.
#53
Kære Alle.

Som tidligere beskrevet på dette forum (http://www.fmk-teknik.dk/index.php?topic=1280.0) arbejdes der på i DDV at etablere funktionalitet der kan generere påmindelser til forældre hvor barnet mangler vaccinationer i forhold til børnevaccinationsprogrammet.

I forbindelse med dette projekt, vil vi gerne opsamle erfaringer om klinikeres arbejde med vaccinationsforløb og anbefalede vaccinationer.

SSI og Sundhedsdatastyrelsen vil derfor gerne invitere til et møde, hvor tankerne bag løsningen præsenteres og hvor deltagerne får mulighed for at videregive erfaringer fra den hidtidige brug af vaccinationsforløb og anbefalede vaccinationer.

Denne udvidelse af DDV vil give anledning til ændringer i snitfladen for DDV.
Dette mødes fokus er dog primært klinisk, mens mere tekniske aspekter dækkes i en senere session.

Mødet afholdes mandag d. 5. februar 2018, kl. 10:00- 12:00 hos Sundhedsdatastyrelsen, Ørestads Boulevard 5.

Tilmelding sker til AAGS@sundhedsdata.dk , senest mandag d. 29. januar 2018.

Med venlig hilsen

Åse Grønborg Sørensen
Klinisk koordinator FMK