Author Topic: Kald af Påbegynd ekspedition  (Read 8866 times)

Benny Kristensen

  • Administrator
  • *****
  • Posts: 147
    • View Profile
Kald af Påbegynd ekspedition
« on: 2016-02-05 16:00:05 »
På sidste møde mellem Sundhedsdatastyrelsen (SDS), Trifork, Apotekerforeningen og apotekssystem leverandørerne, blev det diskuteret hvordan apotekssystemerne skal leve op til forpligtelsen om at checke receptens gyldighed inden der foretages en ekspedition.
Et af alternativerne der blev drøftet var at ‘tilbageportere’ Påbegynd ekspedition servicen fra FMK 1.4.6 til den gamle apotekssnitflade, og at apotekssystemerne kalder denne service, når apoteket går i gang med selve ekspeditionen.

SDS og Trifork har overvejet fordelene ved en sådan løsning, og er nået frem til, at den rummer en lang række fordele og muligheder for at løse en række eksisterende problemer:
  • Det sikrer at alle apoteker validerer receptens gyldighed ud fra de samme kriterier
  • Der skal kun rettes et sted, hvis der sker ændringer i retningslinjerne for gyldigheden
  • Det bliver tydeligt i FMK’s data, at der er en effektuering i gang, hvilket giver mulighed for at løse problematikken vedrørende annullering af recepter, der er ved at blive udleveret (eksempelvis ved at lægen gøres opmærksom på at annulleringen først får effekt efter at den igangværende udlevering er gennemført)
  • Det kan gøre workflowet omkring overdragelse af recepter overflødig allerede på den gamle snitflade, idet man (i lighed med intentionen i 1.4.6 snitfladen) kan tillade at et apotek overtager en bestilling til et andet apotek, medmindre der allerede er påbegyndt en ekspedition.
SDS og Trifork vil derfor kraftigt anbefale at apotekssystem leverandørerne anvender denne metode til at verificere receptens gyldighed ifm at ekspeditionen påbegyndes.
Dette gælder både i forbindelse med pakke ekspeditioner og dosisdispenserede ekspeditioner.
I det sidstnævnte tilfælde skal kaldet ske inden pakkeapoteket påbegynder pakningen. På den måde vil det desuden blive tydeligt for lægen, hvorvidt han kan nå at ændre medicineringen inden den kommende dosispakning eller det er for sent. I givet fald sker ændringer ved at recepten annulleres og der evt. laves en ny som erstatning.

Yderligere information i forbindelse med dosisdispenseret information
Vi har endvidere overvejet mulighederne for hurtige gevinster vedrørende dosisdispenserede udleveringer.
Et af problemerne består i at lægerne i dag ikke kan se nogen steder, hvornår perioderne for de dosisdispenserede udleveringer starter og slutter. Dette afstedkommer en del usikkerhed vedrørende dosisdispensering, og medfører en begrænset vilje til at anvende det.

Dette kan afhjælpes ved at indføre to yderligere (optionelle) felter på den ovennævnte Start Effektuering service, nemlig Start dosisdispenseringsperiode og Slut dosisdispenseringsperiode. Disse datoer kan udstilles i snitfladerne til lægesystemerne, således at lægerne i højere grad bliver i stand til eksempelvis at vurdere hvornår en dosisændring på en dosisdispenseret ordination reelt vil slå igennem hos patienten. Dette giver naturligvis kun information til lægerne hvis de udfyldes, så forhåbningen er at det kan aftales, at apotekssystemerne altid udfylder dem, når der er tale om ekspedition til dosisdispensering.

Ændringer til FMK 1.4.6 snitfladen
Da tilsvarende funktionalitet ønskes i servicen påbegynd ekspedition i FMK 1.4.6 snitfladen, så er det nødvendigt at tilføje nogle nye, optionelle felter heri.

Ud over de nævnte felter ønskes desuden – i forbindelse med dosisdispensering – angivelse af pakkeapotek og pakkegruppe. Dette er mhp. at pakkeapoteket i en senere fase kan se ud fra data i FMK, hvilke patienter de skal pakke for i en given pakkegruppe.

I alt udvides påbegynd ekspedition servicen i FMK 1.4.6 med følgende optionelle felter i requestet:

  • Dosisperiode startdato
  • Dosisperiode slutdato
  • Pakkeapotek
  • Pakkegruppe

Tanken er at de altid skal udfyldes, såfremt der er tale om en ekspedition til dosisdispensering.

Spørgsmål til afklaring
Motiveret i ovenstående forklaring vil vi gerne have apoteksleverandørernes tilbagemelding på følgende spørgsmål:

  • Vil i acceptere at implementere jeres påkrævede elektroniske check af, om recepterne er gyldige inden de ekspederes ved at bruge den beskrevne nye service påbegynd ekspedition?
  • I tilfælde af dosisdispensering, er det acceptabelt at servicen kaldes inden pakkeapoteket påbegynder pakningen? Der behøver ikke være en person involveret (i hvert falde på den gamle apoteksnitflade) medmindre kaldet melder fejl, og i givet fald er dosiskortet nok ikke retvisende.
  • I tilfælde af dosisdispensering, vil i kunne medsende start- og slutdato for dosisdispenseringsperioden? Altså de datoer som de medicinruller der bestilles bliver gældende for?
  • Kan de beskrevne ændringer til FMK 1.4.6 snitfladens påbegynd ekspedition service accepteres?

Konklusion
Hvis der er tilslutning til disse punkter vil Trifork snarest muligt implementere en udgave af påbegynd ekspedition til den gamle apoteksnitflade. En nærmere dato meldes ud når beslutningen er truffet.

Ulrik Skyt

  • FMK-teknik user
  • *
  • Posts: 134
    • View Profile
Re: Kald af Påbegynd ekspedition
« Reply #1 on: 2016-02-10 13:46:46 »
Jeg har fået en kommentar om, at det ville være godt at se, hvor det nye kald "påbegynd ekspedition" kunne se ud, så jeg vil lige uddybe en smule.

Konkret mener jeg at servicen nemmest implementeres i den eksisterende apoteksnitflade ved at udvide en eksisterende service GetMedicationsByMedicationID med nogle nye, optionelle input-felter. Den har nemlig allerede i dag mulighed for at ændre status til "under behandling" ved at sende elementerne MarkInProgress og MarkInProgressLocationNumber med.

Code: [Select]
<GetMedicationsByMedicationIDRequest>
    <MedicationID>123456789012345</MedicationID>
    <MarkInProgress>true</MarkInProgress>
    <MarkInProgressLocationNumber>5790000170609</MarkInProgressLocationNumber>
    <FirstDateOfDoseDispensingPeriod>2016-02-15</FirstDateOfDoseDispensingPeriod>
    <LastDateOfDoseDispensingPeriod>2016-02-28</LastDateOfDoseDispensingPeriod>
</GetMedicationsByMedicationIDRequest>

Konsekvensen af denne ændring er, at recepten først sættes under behandling når denne service kaldes med MarkInProgress=true og lokationsnummer i MarkInProgressLocationNumber. De nye felter, FirstDateOfDoseDispensingPeriod og LastDateOfDoseDispensingPeriod anvendes naturligvis kun når der er tale om ekspedition af dosisdispenseret medicin.

Dvs. følgende handling vil ikke sætte recepten under behandling, når denne ændring træder i kraft:

  • Opret recept med adressering til et apotek
  • Kvitter for modtagelse
  • Opret anmodning om apoteksudlevering (opret bestilling) fra hjemmepleje eller patient

Sådanne ændringer vil naturligvis kræve apoteksleverandørernes accept og kræve at alle systemerne testes med den nye funktionalitet i testmiljøerne.
Derefter må vi sammen finde en dato hvor ny opførsel kan enables i produktion.
« Last Edit: 2016-02-10 22:29:06 by Ulrik Skyt »