Author Topic: MOCES2  (Read 31570 times)

PRC

  • FMK-teknik user
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
MOCES2
« on: 2011-09-15 11:15:43 »
Hej,

Jeg vil gerne hører om det muligt at få nogle informationer om hvad planerne er omkring MOCES2.

Hvad er tidshorisonten?
Samt hvilken teknisk betydning det har for leverandør systemerne?

Mvh,
Preben

Ulrik Skyt

  • FMK-teknik user
  • *
  • Posts: 134
    • View Profile
Re: MOCES2
« Reply #1 on: 2011-09-15 12:53:00 »
Hej Preben,

Der er flere aspekter i det spørgsmål, du rejser. Svarene på de fleste aspekter burde i virkeligheden søges hos andre leverandører, men jeg vil alligevel gerne give mit bud her.
  • MOCES2 understøttes af Seal.net og Seal.java fra version 2.0 og 2.1, som kan downloades nu.
  • NSP og STS anvender Seal 2.1 og understøtter MOCES2 certifikater fra NSP version 1.5, som forventes i produktion i oktober/november 2011.
  • FMK kommer i produktion med en Seal 2.1, og understøtter dermed MOCES2, i november 2011.
Leverandørerne står med følgende opgaver:
  • at komme op og bruge Seal.net eller Seal.java i version 2.1.0 (eller nyere)
  • at håndtere de nye MOCES2 certifikater på klienterne
  • at anvende passende Seal API til at signere SOSI ID-kort
  • at anvende passende Seal/STS API til at få en STS til at signere ID-kort
Med "passende API" menes, at der muligvis er tale om andre API-metoder end dem, der anvendes i dag, men det er nok et spørgsmål til LakeSide (Seal.java),  Silverbullet (Seal.net) eller Arosii (STS). Alternativt kan man jo kigge i dokumentationen for Seal.java, Seal.net, STS og/eller NSP.

For nogle vil disse problemstillinger formentlig løses via ny version af SOSI-Gateway.

DanID er som bekendt endnu ikke parat til at udstede MOCES2 certifikater, og der er mig bekendt ikke udmeldt en forventet dato lige pt.

Selv efter DanID bliver klar, kan det meget vel tænkes at IT & Telestyrelsen vælger at udskyde opstarten for udstedelse af MOCES2 certifikater indtil en "passende" mængde service providers (som FMK og andre) har erklæret sig kompatible med MOCES2.

Så selv om både vi og I bør gøre klar til at møde denne problemstilling, går der sandsynligvis endnu noget tid inden den bliver aktuel i praksis. Det er svært at sige noget mere præcist end det.

Venlig hilsen
Ulrik Skyt

Paul D. Samsig

  • FMK-teknik user
  • *
  • Posts: 73
    • View Profile
    • EG Danmark A/S
Re: MOCES2
« Reply #2 on: 2011-09-27 13:12:07 »
  • MOCES2 understøttes af Seal.net og Seal.java fra version 2.0 og 2.1, som kan downloades nu.

Jeg kan kun finde:
Seal.java i version 1.5.13 http://digitaliser.dk/group/374971/resources/type/150019
Seal.Net version 2.0.0.4 http://digitaliser.dk/group/375117/resources/type/150019

Jeg bruger ikke java, så den ved jeg intet om, og Seal.Net er ikke mig bekendt officielt blevet opdateret (der er mindst een kendt fejl) de sidste to år.

Så det ville da være rart at vide hvor version 2.1 af disse er at finde.

/pds
Paul D. Samsig, EG Healthcare en del af EG Danmark A/S

Ulrik Skyt

  • FMK-teknik user
  • *
  • Posts: 134
    • View Profile
Re: MOCES2
« Reply #3 on: 2011-09-27 13:22:48 »
Hej Paul,

Du har ganske ret - Seal i version 2.1 er ikke releaset endnu.
Jeg formoder den bliver releaset sammen med NSP/STS 1.5 leverancen i løbet af oktober.

Venlig hilsen
Ulrik Skyt

ulrik

  • FMK-teknik user
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Re: MOCES2
« Reply #4 on: 2012-02-07 15:29:58 »
Hej Ulrik

Hvad er status på MOCES2? - Vil vi kunne anvende dem i forhold til jer og STS'en nu?

Med venlig hilsen
  Ulrik Schønnemann

Ulrik Skyt

  • FMK-teknik user
  • *
  • Posts: 134
    • View Profile
Re: MOCES2
« Reply #5 on: 2012-02-07 18:14:58 »

FMK anvender Seal v2.1.x i alle miljøer nu og skulle således være forberedt på at der på et tidspunkt kommer MOCES2 baserede id-kort.

STS'en understøtter det som nævnt fra v1.5 som - mig bekendt - endnu ikke er deployed i produktion.
Leverancen er vist løbende blevet udvidet og derfor også udskudt. Og der er visse problemer med at etablere ordentlige NSP 1.5 testmiljøer med sammenhængende testdata.
Men jeg mener at NSP 1.5 ikke desto mindre kommer i produktion inden længe.

Den formelt set rigtige at spørge er nok NSP servicedesken som håndteres af NetDesign som træffes via mail nsp.servicedesk@nsi.dk eller telefon 7222 8601.

Jeg prøver desuden at forhøre mig hos CapGemini - jeg skal nok vende tilbage hertil når jeg får svar.

Ulrik Skyt

  • FMK-teknik user
  • *
  • Posts: 134
    • View Profile
Re: MOCES2
« Reply #6 on: 2012-02-10 07:37:36 »
Den centrale NSP, som LPS systemerne bl.a. skal bruge, er opgraderet til v1.5 på nuværende tidspunkt (de blev opgraderet en gang i januar).

De decentrale NSP'er, som regionernes EPJ systemer skal bruge, afventer deployment i henhold til regionernes indmeldingsønsker herom.

sfrom

  • FMK-teknik user
  • *
  • Posts: 4
    • View Profile
Re: MOCES2
« Reply #7 on: 2013-03-20 14:47:25 »
Er der nogen, der ved hvad status er på Seal.Net 2.1 til understøttelse af OCES2 certifikater?

Jeg kan kun finde et udviklingsprojekt på softwarebørsen, men ikke en egentlig release.

Er det muligt at rekvirere et MOCES2 testcertifikat udstedt til en læge, som man kan bruge til test?

Paul D. Samsig

  • FMK-teknik user
  • *
  • Posts: 73
    • View Profile
    • EG Danmark A/S
Re: MOCES2
« Reply #8 on: 2013-03-20 14:55:36 »
Den  Seal.Net version der ligger på softwarebørsen har ingen problemer med MOCES2. Der er på et tidspunkt blevet rundsendt (eller også var det her på sitet) et MOCES2 certifikat, men jeg vil på det kraftigste anbefale at man anskaffer sig et selv (dvs. til egen virksomhed/oganisation) da det er dem vi skal bruge fremadrettet på de nye NSP testplatforme (hvor MOCES1 dog stadig virker fint), dvs. vi skal ophøre med at bruge TriForks.
Paul D. Samsig, EG Healthcare en del af EG Danmark A/S

Paul D. Samsig

  • FMK-teknik user
  • *
  • Posts: 73
    • View Profile
    • EG Danmark A/S
Paul D. Samsig, EG Healthcare en del af EG Danmark A/S